لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۶

چهارچوب گسترش روابط تجارتی میان کابل و آستانه ساخته می‌شود


افغانستان و قزاقستان درِ دیگری را برای گسترش روابط تجارتی‌شان می‌گشایند.

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان روز شنبه در کنفرانس مشترک نمایندگان دو کشور که زیر نام "تواصل تجارتی افغانستان – قزاقستان" در کابل برگزار شده بود گفت، قزاقستان برای افغانستان حیثیت یک پل تجارتی و ترانزیتی را با آسیای میانه دارد و افغانستان را با شماری از کشورهای مهم وصل می‌سازد.

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

وی افزود:

"قزاقستان برای اتصال افغانستان با چین یک نقطه مهم است که افغانستان را با این‌کشور وصل می‌سازد و کوتاه‌ترین راه برای تجارت است. به همین منظور، حکومت، شورای عالی تجارت و شخص رئیس جمهور به این موضوع توجه بیشتر دارد."

الکوزی می‌گوید، مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان و قزاقستان برای گسترش همکاری مشترک تجارتی، یک توافق‌نامه دو جانبه را نیز امضا کرده‌اند.

با این همه، افغانستان و قزاقستان همه ساله به ارزش ۴۳۷ میلیون داد و ستد تجارتی دارند که حدود ۴۲۶ میلیون دالر آن سهم افغانستان و در ۱۱ میلیون دالر آن قزاقستان سهم دارد.

سبزیجات، میوه، قالین و سنگ مرمر از مهمترین اقلام صادراتی افغانستان به آن کشور است و آرد و گندم از مهمترین صادرات قزاقستان به افغانستان می‌باشد.

در یک سال گذشته، افغانستان دو میلیون تُن گندم و آرد از آسیای میانه وارد کرده که بیشترین آن از قزاقستان بوده‌است.

در کنار این، حدود ۴۴ شرکت قزاقی به ارزش ۳۰ میلیون دالر در بخش‌های مختلف در افغانستان سرمایه گذاری کرده‌اند.

بیرق ملی قزاقستان
بیرق ملی قزاقستان

در این حال مسئولان تجارت و صنایع قزاقستان در "کنفرانس تواصل تجارتی افغانستان –قزاقستان" بر همکاری تجارتی و ترانزیتی با افغانستان تاکید می‌کنند.

اسکر ارینوف رئیس تجارت و سرمایه گذاری قزاقستان در این باره می‌گوید:

"روابط تجارتی و ترانزیتی افغانستان و قزاقستان مهم است، ما در حال حاضر نیز در افغانستان سرمایه گذاری و تجارت داریم و می‌خواهیم که این روابط را بیشتر سازیم و لازم است که در این زمینه همکاری‌های مشترک داشته باشیم تا تجارت ما گسترش یابد."

افغانستان و قزاقستان از سال‌ها به اینسو روابط تجارتی دارند که می‌شود، از تطبیق پروژه بازسازی شیرخان بندر افغانستان از سوی آن کشور اشاره کرد و قزاقستان در بخش‌های دیگر نیز با افغانستان همکاری‌های داشته است.

در این میان، حکومت افغانستان می‌خواهد با کشورهای آسیای میانه روابط خوب تجارتی برقرار کند که به گفته مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان، نقش قزاقستان در این زمینه مهم بوده و راه را برای گسترش این روابط کوتاه تر می‌سازد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG