لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

حزب حرکت اسلامی: حکومت وحدت ملی در سیاست خارجی‌اش موفق است


همزمان با برگشت رئیس جمهور غنی از آسترالیا ، اندونیزیا و سنگاپور برخی از احزاب سیاسی می‌گویند، تلاش‌های حکومت بخاطر تامین روابط با کشور‌های جهان و جلب کمک‌های خارجی موفق بوده‌است.

سید محمد علی جاوید رئیس جدید حزب حرکت اسلامی افغانستان این سخنان را روز شنبه در نشست دومین کنگره این حزب بیان کرد.

وی گفت:

" دولت وحدت ملی در سیاست خارجی خود موفق است، رئیس جمهور ما در ارتباطات خارجی خود تأمین امور مالی و جلب کمک‌های خارجی یک هنر خاص دارد و این به نفع افغانستان است و همچنان روابط سیاسی با کشور‌های مختلف جهان با گرمی برقرار است."

آقای جاوید گفت، در این اواخر روابط افغانستان با پاکستان تیره شده اما به گفته وی موقف افغانستان در قبال پاکستان روشن و بجا است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته به آسترالیا، اندونیزیا و سنگاپور سفر کرد. به اساس معلومات ریاست جمهوری هدف از این سفر رئیس جمهور جلب سرمایه گذاری در بخش‌های زراعت، معارف، تجارت و رشد سکتور اقتصادی بود.

این حالیست که رئیس جمهور غنی در جریان بیش از دو سال گذشته علاوه بر سفر به کشور‌های همسایه به برخی کشورهای اروپایی نیز سفر‌های داشته است.

شماری از کارشناسان سیاسی نیز تلاش‌ها بخاطر تامین سیاست خارجی افغانستان با کشورهای جهان را ستایش کرده اما می‌گویند که در سیاست داخلی، این‌کشور با مشکلات مواجه است.

کبیر رنجبر کارشناس مسایل سیاسی/حقوقی
کبیر رنجبر کارشناس مسایل سیاسی/حقوقی

کبیر رنجبر یکتن از این کارشناسان می‌گوید:

" سیاست خارجی به سطح جهان کامیاب است هماهنگی میان کشور‌های کمک کننده بمیان آمده‌است اگر کشورهای عضو ناتو است و یا هم امریکا، کانادا و یا کشور‌های غربی اما به باور من سیاست داخلی افغانستان کدام دستاوردی ندارد به دلیل عدم حاکمیت قانون در کشور در بسیاری بخش‌ها معامله صورت می‌گیرد با آنکه حکومتداری خوب بمیان نیامده بلکه بسیار عقب هم مانده است."

سید محمد علی جاوید رهبر حزب حرکت اسلامی نیز سیاست داخلی حکومت را ناکام دانسته و ابراز امیداوری کرد که رهبران حکومت اختلافات میان شان را کنار گذاشته و منفعت کشور را در نظر گیرند.

اما مقامات افغان به تکرار گفته اند که در جریان چهار دهه جنگ در افغانستان تمام بخش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متضرر شده و حکومت وحدت ملی همواره در تلاش است تا این چالش‌ها هر چه زودتر از میان برداشته شود.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG