لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

وزارت صحت عامه: حدود ۸۰ درصد افغان‌ها به خدمات صحی دسترسی دارند


وزارت صحت عامه افغانستان می‎گوید، هم‌اکنون ۸۰ درصد مردم در سراسر کشور به خدمات صحی دسترسی دارند.

این وزارت می‎گوید، یافته‎های تازه آنان نشان‌دهنده این آمار است.

این سخنان را فدا محمد پیکان معین عرضه خدمات صحی این وزارت روز یکشنبه در مراسم به مناسبت از روز جهانی صحت در کابل بیان کرد.

پیکان گفت، وزارت صحت عامه در نظر دارد تا در سال جاری میلادی با ایجاد ۳۵۰ مرکز صحی دیگر دسترسی مردم به خدمات صحی را بیشتر سازد.

یک مرکز صحی در پروان
یک مرکز صحی در پروان

وی افزود:

"حدود هشتاد درصد مردم افغانستان به خدمات صحی اساسی دسترسی دارند به همین ارتباط در حدود ۳۵۰ مرکز صحی قرار است که در سال ۲۰۱۷ میلادی تازه ایجاد شود و این مسئله خود دسترسی خدمات را برای مردم بلند می‎برد."

این سخنان در حالی مطرح می‎گرد که بی‌کیفیت بودن عرضه خدمات صحی و عدم دسترسی مردم به آن سالانه حدود سه میلیون دالر بخاطر تداوی در بیرون از کشور به مصرف می‎رسد.

بر اساس معلومات مقامات وزارت صحت عامه، هم‌اکنون شمار مراکز صحی در کشور از ۲۰۰ به ۲۰۰۰ مرکز رسیده و تعداد کارمندان صحی از جمله قابله‎ها نیز افزایش یافته‎است.

از سوی هم برخی اعضای کمیسیون صحت ولسی جرگه ارقام ارائه شده در رابطه به عرضه خدمات صحی در کشور را نادرست می‎خوانند.

مجیب‌الرحمن سمکنی یک‌تن از اعضای این کمیسیون می‎گوید، در حال حاضر صدها افغان با پرداخت پول هنگفت جهت تداوی به ایران، پاکستان، ترکیه و هند می‎روند.

وی افزود:

"سخنان را که وزارت صحت عامه بیان کرده که هشتاد درصد مردم به خدمات صحی دسترسی دارند ما با این مسئله موافق نیستیم اگر دیده شود روزانه صد ها تن جهت تداوی به بیرون از کشور می‎روند."

آقای سمکنی می‎گوید، علاوه بر این مشکل، پائین بودن کیفیت و تجارتی بودن دوا نیز از جمله مشکلاتی اند که تا کنون وزارت صحت نتوانسته برای آن یک راه حل اساسی دریافت نماید.

با آین همه وزارت صحت عامه برخی این مشکلات را تائید کرده می‎گوید، این وزارت بخاطر رفع آن اقدامات جدی را روی دست گرفته تا مردم در سراسر کشور به عرضه خدمات صحی با کیفیت دسترسی داشته باشند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG