لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

ولسی جرگه: غیابت پیهم وکلا سبب محرومیت آن‌ها از امتیازات‌شان می‌شود


این بار هیئت اداری ولسی جرگه به‌جای بحث روی مسایل دیگر به کمی و کاستی‌های این جرگه انگشت انتقاد گرفته هشدار می‌دهد که معاشات و امتیازات وکلای غیر حاضر را وضع می‌کنند.

آنان فیصله کرده‌اند هر وکیل که بیش از ۲۰ روز غیر حاضری داشته باشد با چنین برخورد روبه‌رو می‌گردد.

عبدالقادر ځاځی منشی این جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه گفت که این تصمیم در دو نشست پیهم هیئت اداری اتخاذ شده‌است.

وی گفت:

"هر وکیل صاحب که ۲۰ روز پیهم غیر حاضر باشد مطابق اصول وظایف داخلی معاش و امتیازات‌اش قطع شده‌است، مکتوب داده‌ایم و موضوع دوم اینست که در همین اجلاس وظیفه‌اش به تعلیق میاید در اجلاس اشتراک هم کرده نمی‌تواند ما بعد از این همین اصول وظایف داخلی را تطبیق می‌کنیم، وکیل صاحبان خبر باشند و از ما گله نکنند."

ولسی جرگه افغانستان ۲۴۹ عضو دارد که به‌گفته هیئت اداری این جرگه به سبب غیر حاضری دوامدار و یا پیهم شماری از وکلا در برخی موارد نصاب جلسه تکمیل نشده و این مسئله کارها را به مشکل روبه‌رو می‌سازد.

هرچند برخی اعضای ولسی جرگه غیر حاضری شماری از وکلا را یک مشکل جدی و قانونی می‌دانند اما می‌گویند که گاه‌گاهی به سبب غیر حاضری هیئت اداری نیز نشست‌ها به نبود اجندا روبه‌رو می‌شود.

محمد نعیم لالی حمیدزی یک عضو این جرگه می‌گوید، قانون باید به‌شمول هیئت اداری بالای همه یکسان تطبیق گردد.

محمد نعیم لالی حمیدزی یک عضو ولسی جرگه افغانستان
محمد نعیم لالی حمیدزی یک عضو ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"هیئت اداری نیز نصاب خود را تکمیل کند، حالا معاون و رئیس هر دوی‌شان حضور ندارند معاون اول و رئیس کجا هستند قانون باید بالای همه یکسان تطبیق گردد."

این بار نخست نیست که هیئت اداری ولسی جرگه به وکلای غیر حاضر هشدار می‌دهد، بلکه پیش از این نیز نام وکلای غیر حاضر را با رسانه‌ها شریک ساخته‌است.

حالا سؤال اینجاست که آیا هیئت اداری این فیصله خود را عملی کرده خواهد توانست؟

خالد سعادت کارشناس مسایل حقوقی می‌گوید در ولسی جرگه زورمندان عضویت دارند و ممکن نیست که چنین فیصله‌ها تطبیق گردد.

آقای سعادت تأکید می‌کند که هرچند در قانون اساسی به این موضوع اشاره نشده‌است، اما اگر موضوع حاضری وکلا از سوی این جرگه جدی گرفته شده و اجباری گردد، این در کار ولسی جرگه می‌تواند مؤثر تمام شود.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG