لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

در نشست "اپتیکا" روی مشکلات اقتصادی افغانستان و پاکستان بحث می‌شود


با آنکه تنش‎های اخیر میان افغانستان و پاکستان در روابط تجاری هر دو کشور تاثیر منفی بر جا گذاشته‎است ولی از سوی مقامات هر دو کشور تلاش صورت می‎گردد تا راه حل برای مشکلات تجارتی دریافت گردد و مشکلات موجود حل گردد.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید که در آینده نزدیک نشست اپتیکا میان افغانستان و پاکستان برگذار می‎گردد.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که به شمول اپتا یک سلسله مسایل اقتصادی و تجارتی دیگر نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

قوقندی گفت که در نشست هفتم اپتیکا که بخش تخنیکی اپتا را تشکیل می‎دهد روی مشکلات تجارتی میان هر دو کشور به گونه دو جانبه و چند جانبه و به سطح بین المللی روی دریافت راه حل‎های برای مشکلات موجوت بحث و گفتگو صورت خواهد گرفت.

یکی از راه های ترانزیتی افغانستان-پاکستان
یکی از راه های ترانزیتی افغانستان-پاکستان

وی افزود:

" در آینده نزدیک نشست هفتم اپتیکا میان افغانستان و پاکستان برگذار خواهد شد. درین نشست روی اپتا و سایر موافقتنامه‎های تجارتی که افغانستان و پاکستان عضویت آن را دارند، بحث صورت خواهد گرفت. هدف اصلی این نشست اینست که سهولت‎ها در موافقنامه‎های دوجانبه، چند جانبه و بین المللی فراهم شود."

آپتا یا موافقتنامه همکاری ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۱۰ میلادی برای ۵ سال به امضا رسید.

به اساس مواد این موافقتنامه تجار افغان می‎تواننند کالاهای تجارتی شان را از طریق بنادر کراچی و واگه به هند صادر نمایند و باالمقابل تجار پاکستان می‎تواند کالاهای تجارتی را از طریق افغانستان به کشورهای آسیای مرکز صادر و انتقال نمایند.

با آنکه معیاد این توافقنامه ختم گردیده‎است ولی مقامات افغان می‎گویند که هنوز هم این توافقنامه مدار اعتبار می‎باشد.

در عین حال برخی از تجار افغان از تطبیق موافقتنامه اپتا ابراز نا خرسندی می‎نمایند و می‎گویند که پاکستان هیچوقت مطابق مواد این توافقنامه عمل نکرده‎است.

تلاش‎ها برای حل مشکلات تجارتی در حالی صورت می‎گرد که پاکستان چندی قبل تمام راه‎های مواصلاتی و ترانزیتی زمینی اش را بست و میلیون‎ها دالر زیان و خساره به تجار هر دو کشور وارد نمود.

تورخم
تورخم

از طرف دیگر اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکید می‎نماید که در نشست پیشرو باید در قسمت وارد نمودن تعدیل در برخی از مواد موافقتنامه اپتا با جانب پاکستان صحبت بعمل آید.

صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

"بسیار مهم است تا روی موفقتنامه اپتا تجدید نظر صورت گیرد و باید در آن تعدیل وارد گردد، به گونه متوازن باشد و جنبه عملی وقی هم داشته باشد و از سوی هر دو کشور افغانستان و پاکستان عملی گردد."

حدود هفت ماه قبل افغانستان عضویت سازمان تجارت جهانی را کسب نمود، پاکستان نیز عضویت این سازمان را دارا می‎باشد، و در عین حال هر دو کشور عضویت سازمان‎های اقتصادی ایکو و سارک را نیر دارند.

کارشناسان اقتصادی افغان برگذاری این چنین نشست‎ها را میان افغانستان و پاکستان به نفع هر دو کشور می‎دانند ولی تاکید مینمایند که حکومت افغانستان با موقف قوتیر در این نشست حضور یابد.

وحیدالله غازی خیل کارشناس مسایل اقتصادی می‎گوید در صورتی که پاکستان در قسمت تطبیق مواد این موافقتنامه عمل نکند، حکومت افغانستان می‎تواند با سازمان تجارت جهانی شکایت نماید.

نور الله شایان

XS
SM
MD
LG