لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۸

عفو بین‌الملل: میزان اعدام‌ها در ۲۰۱۶ در جهان کاهش یافته است


عفو بین‌الملل در یک گزارش جدید گفته است که میزان مجموعی اعدام‌های قضایی در سال ۲۰۱۶در جهان به گونۀ چشمگیری کاهش یافته‌است.

دلیل عمده‌اش هم این است که به اساس گزارش، شمار اعدام‌های قضایی در دو کشور همسایه افغانستان ایران و پاکستان کاهش یافته‌است.

عفو بین‌الملل ایران و پاکستان را دو کشور خوانده که میزان اعدام‌های قضایی در آن‌ها بلند است.

به گونۀ مثال در ایران، میزان مجموعی اعدام‌های قضایی در سال ۲۰۱۶، ۵۶۷ مورد گزارش شده، در حالی که در سال ۲۰۱۵ میزان این گونه اعدام‌ها به ۹۷۷ می رسید.

شیارا سانجیورجیو یک مشاور تیم تحقیق عفو بین‌الملل در مورد مجازات مرگ در صحبت با مرکز خبر رادیو آزادی دیروز در مورد ایران بیشتر گفت:

" شمار اعدام‌ها در ایران به گونۀ چشمگیری در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت. باوجود این کاهش، وضعیت در مورد مجازات مرگ در ایران هنوز هم بسیار نگران کننده‌است. درین گزارش آمده‌است که میزان اعدام‌های قضایی در سال ۲۰۱۵ به طور بی‌سابقه بلند بود. و یک بخش اعظم شمار مجموعی اعدام‌های که در ایران انجام شدند، در واقع به خاطر ارتکاب جرایمی اجرا شدند که قوانین بین‌المللی به مقام‌ها اجازه نمی‌دهد چنین کنند."

سانجیورجیو گفت، آمار اعدام‌های قضایی در پاکستان در سال ۲۰۱۶ نسبت به یک سال پیش از آن ۷۳ درصد کاهش یافته‌است.

اما، این مقام عفو بین‌الملل افزوده‌است که هنوز هم نگرانی‌ها در مورد اعدام‌ها و صدور حکم اعدام در پاکستان موجود است.

عفو بین‌الملل با اشاره به افغانستان گفته است که شش مورد اعدام‌های قضایی را در سال ۲۰۱۶درین کشور ثبت کرده که همه با جرایم وابسته به تروریزم مرتبط بوده‌اند.

عفو بین‌الملل در مورد اعتراف‌های اجباری و بیانیه هایی در افغانستان ابراز نگرانی کرده که به اساس گزارش مقام‌ها از آن برای صدور حکم مجازات مرگ به هدف جلوگیری از حمله‌های تروریستی در آینده استفاده می‌کنند.

سانجیورجیو گفته است مقامات در افغانستان مدعی اند که مجازات مرگ روی تمایل تروریستان به انجام حملات‌شان تأثیر گذار است، اما این مقام عفو بین‌الملل گفته است که برای اثبات این ادعاها هیچ نوع شواهدی وجود ندارد.

درین گزارش در مورد ایالات متحده امریکا حامی کلیدی حکومت افغانستان هم گفته شده که در سال ۲۰۱۶ اعدام‌های را انجام داده‌است.

اما، عفو بین‌الملل در گزارش خود افزوده که کاهش دوامدار شمار اعدام‌ها و صدور حکم مجازات مرگ در جریان سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده ترغیب کننده بوده‌است.

به اساس این گزارش، ۲۰ نفر در سال ۲۰۱۶ در امریکا اعدام شدند که پایین‌ترین شمار اعدام‌ها از سال ۱۹۹۱ را نشان می‌دهد.

همچنین درین گزارش آمده‌است که احکام مجازات مرگ در سال ۲۰۱۶ در امریکا به ۳۲ مورد می‌رسید که پایین‌ترین شمار را از سال ۱۹۷۳ نشان می‌دهد.

در مورد چین، عفو بین‌الملل گفته است که شمار اعدام‌ها در سال ۲۰۱۶ به هزاران تن تخمین زده می‌شود که ممکن است که کمتر از ۱۰ هزار تن و احتمالاً چیزی کمتر از سال ۲۰۱۵ بوده باشد.

نتیجه گیری عفو بین‌الملل در مورد چین این است که تأیید و تصدیق ادعاهای مقام‌های این کشور در مورد کاهش اعدام‌ها ناممکن است.

XS
SM
MD
LG