لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

وزارت دفاع افغانستان سهم زنان در اردوی اینکشور را ده درصد بالا می‌برد


وزارت دفاع افغانستان می‎گوید در اردوی ملی این کشور حضور زنان ده در صد افزایش خواهد یافت.

مقام‎های این وزارت می‎گویند به هدف افزایش حضور ده درصدی زنان در تشکیلات این وزارت، روند جلب و جذب ادامه دارد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در حال حاضر بیشتر از یک هزار و پنج صد زن در صفوف نیروهای اردوی ملی خدمت می‎کنند که در آینده این رقم به نوزده هزار تن بلند خواهد رفت.

رادمنش گفت، در حال حاضر در مراکز آموزشی اردو ملی صدها خانم مصروف فراگیری تعلیمات اند و با توجه به ساختارهای سنتی افغانستان نیاز است که زنان در نهادهای امنیتی و دفاعی وظیفه انجام دهند.

رادمنش: این رقم بیشتر از نوزده هزار تن می‎شود.
رادمنش: این رقم بیشتر از نوزده هزار تن می‎شود.

وی افزود:

" با توجه به ده در صد، این رقم بیشتر از نوزده هزار تن می‎شود، در حال حاضر در وزارت دفاع، بیشتر از یک هزار و پنج صد خانم مصروف خدمت اند که در مقایسه به برادران‌شان امتیاز بیشتر دارند."

پیش از این وزارت دفاع افغانستان پنج هزار بست را برای خانم‎ها به اعلان گذاشته بود.

این در حالیست که وزارت داخله افغانستان نیز در تلاش است تا جهت تامین امنیت بهتر حضور زنان را در صفوف نیروهای امنیتی افزایش دهد، هم اکنون گفته می‎شود که در حدود پنج هزار پولیس زن در افغانستان مصرف خدمت اند.

جامعه جهانی به هدف سرعت دادن روند جلب و جذب خانم‎ها به صفوف نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان میلیون‎ها دالر کمک نموده‎اند اما به گفته شماری از کارشناسان این روند چنان که پیش بینی می‎شد، نبوده است.

از سوی هم فوزیه کوفی رئیس کميسیون امور زنان ولسی جرگه افغانستان می‎گوید، هرچند ساختارهای سنتی و عنعنات بالای حضور زنان در نهادهای امنیتی و دفاعی تاثیر منفی گذاشته‎است اما نیاز است که زنان در این بخش‎های حضور گسترده یی داشته باشند.

کوفی: زنان باید در بست‎های رهبری، در بخش پالیسی سازی، استخبارات و کشف جذب شوند.
کوفی: زنان باید در بست‎های رهبری، در بخش پالیسی سازی، استخبارات و کشف جذب شوند.

خانم کوفی می‎گوید حضور زنان در نهادهای امنیتی و دفاعی نباید تنها به بست‎های پایین محدود باشد.

وی افزود:

"وظیفه سنتی که زن‎ها در نهادهای امنیتی داشتند، مثلآ تلاشی می‎کردند و یا بست‎های پایین دیگر، این باید تغییر کند تا ذهنیت جامعه تغییر نماید، زنان باید در بست‎های رهبری، در بخش پالیسی سازی، استخبارات و کشف جذب شوند."

خانم کوفی می‎گوید در نهادهای امنیتی و دفاعی هنوز هم برای زنان شرایط مناسب فراهم نشده‎است او پشنهاد می‎کند که حکومت باید با توجه به شرایط کشور به این موضوع توجه نماید و فضای مناسب را برای خانم‎ها به وجود اورد.

گزارش: عبادالله حنان‌زی

XS
SM
MD
LG