لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۴

احمدزی: سفیر روسیه در کابل به ضد حکومت و به نفع طالبان تبلیغ می‌کند


معاون دوم ولسی جرگه افغانستان ادعا می‌کند که سفیر روسیه در کابل، در مهمانخانه‌های در منطقه کارته سه و کارته چهار به حمایت از طالبان و ضد حکومت این‌کشور و امریکا تبلیغات می‌کند.

محمد نذیر احمدزی روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت از شماری وکلای پارلمان و بزرگان قومی نیز در این مهمانخانه‌ها دعوت شده‌است.

وی گفت، برای کسانی که از سوی سفارت روسیه دعوت می‌گردند گفته می‌شود که طالبان برای آنان تهدید نه بلکه نظام فعلی و امریکایی‌ها برای آنان مشکل آفرین و خطرساز اند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان
محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان

آقای احمدزی می‌گوید:

"سفیر روسیه در کابل با شماری از مردم دیدار می‌کند حتی از وکلای پارلمان و بزرگان قومی دعوت می‌کند در کارته سه و کارته چهار مهمانخانه‌ها دارند و در آنجا با آنان می‌بیند و برای‌شان می‌گوید که طالبان برای شما کدام مشکل و یا تهدید نیست بلکه نظام فعلی و امریکایی‌ها که آن را بنیاد گذاشته اند برای شما مشکل ساز و تهدید است، آنان این گونه تبلیغات را آغاز کرده‌اند، در این مورد اسناد وجود دارد هر زمان که خواسته شود آن را ارائه خواهیم کرد."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که غلام فاروق سنگری قوماندان امنیه ارزگان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفته در ساحات تحت کنترول طالبان در این ولایت نظامیان روسی دیده شده‌اند.

پیش از این یک قوماندان امریکایی در ناتو از افزایش نفوذ روس‌ها در میان گروه طالبان سخن زده‌است.

اما چند روز قبل سفارت روسیه در کابل، گزارش‌ها مبنی بر حمایت روسیه از طالبان را رد کرد.

حکومت افغانستان به تازگی در این مورد ابراز نظر نکرده اما پیش از این وزارت خارجه گفته حرف ها در مورد همکاری روسیه با طالبان نظر رسمی حکومت نیست.

در این میان برخی از آگاهان روابط بین‌المللی می‌گویند، روس‌ها تلاش می‌کنند تا در مسایل مربوط به افغانستان دخیل باشند.

انتظار خادم یکی از این آگاهان می‌گوید حکومت افغانستان مسئولیت دارد تا جلو اقدامات را که سبب می‌شود به منافع کشور آسیب برساند، بگیرد.

انتظار خادم یکی از این آگاهان مسایل سیاسی
انتظار خادم یکی از این آگاهان مسایل سیاسی

وی افزود:

"اگر روس‌ها یا دپلومات‌های روس در افغانستان کار‌های را در این کشور انجام می‌دهند که مانع انکشاف این‌کشور می‌شود و یا سبب پیچیدگی و وخامت اوضاع امنیتی می‌شود ما بر اساس قوانین بین‌المللی و قانون اساسی افغانستان حق داریم جلو آن را بگیریم و در این رابطه مسئولیت خود را ادا بکنیم."

آقای خادم از چگونگی پالیسی خارجی حکومت انتقاد می‌کند که به گفته وی در نتیجه آن زمینه مداخله‌های کشور‌های دیگر به امور افغانستان فراهم شده‌است.

اما حکومت افغانستان همواره تأکید کرده که پالیسی خارجی‌اش بر اساس منافع ملی استوار بوده و مستقل است.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG