لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

نماینده‎های شورای ولایتی غور رهایی ملا سعدی یار را قانون شکنی می‌دانند


نماینده‎های شورای ولایتی غور رهایی ملا سعدی یار کسی که قبلا از سوی مسئولان امنیتی و استخباراتی متهم به سنگسار رخشانه، قتل ۳۰ غیر نظامی و چند قضیه جنائی شده بود، توسط ریاست امنیتی ملی این ولایت قانون شکنی آشکار عنوان می‎کنند.

آنان می‎گویند که درباره رهایی ملا سعدی یار باید نهادهای عدلی و قضائی تصمیم می‎گرفتند و نباید این کار توسط دستگاه استخباراتی صورت می‎گرفت.

جنازه های ملکیان هنگام بخاکسپاری
جنازه های ملکیان هنگام بخاکسپاری

عبدالبصیر قادری معاون شورای ولایتی غور این عملکرد امنیت ملی را نکوهش می‎کند و می‎گوید:

"چیزی‎که منابع استخباراتی و امنیت ملی گفته بودند دست سعدی یار در سنگسار رخشانه و قتل ۳۰ غیر نظامی دخیل بوده اما به تازگی در جریان قرار گرفتیم که ای آدم توسط امنیت ملی رها گردیده و به منطقه غلمین که قبلا فعالیت داشت انتقال داده شده‎است که نماینده شورای صلح نیز همرای شان بوده."

معاون شورای ولایت هم چنان خاطر نشان می‎سازد بسیاری از مردم در زمان آقای سعدی یار در شورای ولایتی گرد آمده بودند و خواهان به داد گاه کشیدن وی شدند.

به قول معاون شورای ولایتی غور رهایی سعدی یار بدون محاکمه زیر پاساختن قانون توسط نیروهای امنیتی می‎باشد.

او همچنان افزود:

"وقتی‎که سعدی یار مطابق گزارش‎های خودی این افراد به چنین جنایت‎های دست داشته باز چی قسم بدون محاکمه رها شده‎است؟ و باز اگر نبوده چرا چنین اتهامات برایش بسته شده بود؟ دستگاه استخباراتی جواب گو باشد."

ملا سعدی یار فردیکه قبلا از آن بارها از سوی مسئولان اداره محلی غور به عنوان فرد کلیدی گروه داعش در شمال فیروز کوه یاد آوری می‎شد، حدود دو ماه قبل نسبت مریضی انسداد که دامن گیر وی شده بود خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کرد وتحت درمان قرار گرفت.

مقامات اداره محلی در زمان تسلیمی این فرد، اظهار داشتند که دوسیه آقای سعدی یار بعد از صحت یابی وی به ارگان‎های عدلی و قضائی محول می‎شود.

ولی آقای سعدی یار حدود یک هفته قبل توسط ریاست امنیت ملی غور دوباره رها گردید و اکنون به منطقه اش بازگشته‎است.

با این حال عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور که قبلا سعدی یار را مخالف دولت خطاب کرده‎است می‎گوید که اکنون رهایی سعد یار به اساس یک مصالحه صورت گرفته‎است.

هرچند آقای خطیبی می‎گوید که نیاز است تا هر شخص جانی مطابق به قانون مجازات شود ولی به گفته وی در بعضی از اوقات به دلیل نیازمندی‎های جامعه نیاز به چشم پوشی از کارکردهای جنائی افراد می‎باشد.

وی به رادیو آزادی می‎گوید:

" قانون بالای هر فرد که مرتکب جرم شمرده باشد تطبیق می‎شود اما زمانی‎که مصالحه پیش می‎آید ما مجبور هستیم که تصمیم مثبت اتخاز کنیم، شما می‎بینید که در کشور عزیز ما افراد بسیار هستند که در ویرانی و قتل‎های زیاد دست داشتند اما وقت مصالحه در میان می‎آید همه زیر پای می‎شود مانند حزب اسلامی."

قوماندان غور نیز قبلا از آقای سعیدی یار به عنوان سر کرده گروه داعش و مخالف دولت یاد کرده بود اما بعد از رهایی وی از مصاحبه خود داری می‎کند و می‎گوید که این قضیه مربوط امنیت ملی این ولایت است.

قبل ازاین نیزافراد مربوط به گروه طالبان از جمله قاری رحمت الله و فاروق که متهم به قتل چهارده مسافر در مسیر شاه راه غور کابل، کشتن سی فرد ملیکی، سنگسار رخشانه و چندین روی داد جناید دیگر می‎باشند نیز از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و بعدآ از زندان رها گردیدند.

گزارش قدیرغفوری

XS
SM
MD
LG