لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

پوتین: امیدوارم جهت جلوگیری از تروریزم در افغانستان به سربازان روس نیاز نشود


رئیس جمهور روسیه می‎گوید خطر تروریزم از افغانستان بسیار جدی می‎باشد.

رئیس جمهور پوتین اظهار داشت امیدوار است روسیه هیچگاه مجبور نشود که سربازان مستقر خود در تاجکستان را برای برخورد با این تهدید به افغانستان بفرستد.

او افزود روسیه این را می‎داند که اگر افراطگرایان از سرحد بگذرند یک خطر بزرگ ایجاد می‎کنند.

پوتین اظهار داشت که در مورد قاچاق مواد مخدر و یا گذشتن یک تعداد جنایتکاران سخن نمی‎گوید بلکه در مورد وضیعتی گپ می‎زند که چند سال قبل در قرغزستان رخداد و عساکر مجبور شدند که با شورشیان مقابله کنند.

پوتین در صحبت با شبکه رادیو تلویزیون میر که روز چهار شنبه به نشر رسید گفته‎است روسیه برین حقیقت اتکا می‎کند که از قطعات روسیه به شمول فرقه ۲۰۱ آن که در تاجکستان مستقر است هیچگاه کار نگیرد.

اما این در حالیست که یک مقام امنیتی تاجکستان روز جمعه گذشته در اشاره به روسیه گفته‎است خارجیان مستقر در تاجکستان کوشش می‎کنند در شمال افغانستان با طالبان تماس برقرار کنند.

افسر بلند رتبه امنیتی تاجکستان میر علی رازقوف از کدام کشوری نام نبرد ولی گفت مامورین استخباراتی یک کشور خارجی با یک تعداد گروه‎های افراطی به شمول طالبان دیدن کرده‎اند.

او افزوده‎است:

"در سال ۲۰۱۶ یک گروه از اداره استخباراتی یک کشور خارجی سفر غیر رسمی به خاک جمهوری اسلامی افغانستان داشت و در ولایات بدخشان،تخار، کندز ، بلخ، بغلان، سرپل، جوزجان و فاریاب با گروه‎های افراطی دیدار کرد."

وزارت داخله افغانستان در این مورد اظهار بیخبری کرده‎است.

مقام استخباراتی تاجکستان رازقوف می‎گوید روسیه در انتقال تروریستان از جنوب افغانستان به شمال و شمال شرق اینکشور نیز نقش دارد.

نفع روسیه از این کار چیست؟

بعضی از مبصرین سیاسی می‎گویند که روسیه می‎خواهد کشورهای منطقه را بترساند تا این کشورها به دامن روسیه بی افتند.

اما مقامات روسیه اظهار می‎دارند که تماس آن‎ها با طالبان برای این است که آن‎ها را به اشتراک در پروسه صلح تشویق نمایند.

رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین برای تماس مسکو با هر گروه به شمول طالبان سه اصل را مهم می‎شمارد این گروهباید قانون اساسی افغانستان را قبول کند، خلع سلاح را بپذیرد و به آشتی ملی حاضر شود.

XS
SM
MD
LG