لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۴

غورزنگ: به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهیم تا از افغانستان، منطقه را تهدید کند


هرچند نگرانی کشورهای منطقه از حضور و فعالیت گروه‎های تروریستی به خصوص داعش در افغانستان با گذشت هر روز بیشتر می‎شود اما دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‎گوید، کشورهای منطقه نباید این نگرانی را داشته باشند.

دفتر شورای امنیت ملی می‎گوید، هیچ گروهی اجازه نخواهد یافت تا از افغانستان کشورهای منطقه را تهدید کند.

سخنگوی دفتر این شورا روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، کشورهای منطقه هم باید آنگونه که افغانستان می‎خواهد، در سرکوب گروه‎های تروریستی همکاری کنند.

به باور این شورا، گروه‎های تروریستی به شمول داعش و القاعده که به کشورهای منطقه تهدید پنداشته می‎شوند از سوی نیروهای افغان سرکوب شده‎اند.

تواب غورزنگ سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت، نظامیان افغان هیچ گاهی اجازه نخواهند داد تا گروه‎های تروریستی از افغانستان کشورهای دیگر را تهدید کنند اما به گفته وی در این باره همکاری کشورهای منطقه نیز مهم است.

غورزنگ: افغانستان اصلا به گروه‎های تروریستی اجازه نمی ‎دهد تا از خاک این کشور کشورهای دیگر را با تهدید روبرو کنند.
غورزنگ: افغانستان اصلا به گروه‎های تروریستی اجازه نمی ‎دهد تا از خاک این کشور کشورهای دیگر را با تهدید روبرو کنند.

وی افزود:

"افغانستان اصلا به گروه‎های تروریستی اجازه نمی ‎دهد تا از خاک این کشور کشورهای دیگر را با تهدید روبرو کنند، نیروهای امنیتی و دفاعی داعش و القاعده و تروریست‎های بین المللی را سرکوب کرده‎است و اجازه نمی‎دهد تا تحرکات و فعالیت‎های شان به دیگر کشورها به نگرانی مبدل شود."

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان این اظهارات را در حالی مطرح می‎کند که ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته‎است تهدیدهای جدی از سوی گروه‎های تروریستی افغانستان متوجه روسیه است.

آقای پوتین در مصاحبه با شبکه رادیو تلویزیون میر، ابراز امیدواری کرده‎است که هیچگاهی مجبور نشود تا برای از بین بردن این تهدیدها، نیروی نظامی به افغانستان بفرستد.

بر اساس آمار رسمی، روسیه حدود هفت هزار نیروی نظامی در مناطق سرحدی تاجکستان با افغانستان جابجا کرده و رئیس جمهور پوتین گفته‎است، توقع ندارد تا این نیروها را برای سرکوب تروریست‎ها به افغانستان اعزام کند.

سفارت روسیه در کابل از ابراز نظر در باره این اظهارات آقای پوتین، خود داری می‎کند.

در همین حال جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان می‎گوید، کشورهای که از وضعیت افغانستان نگرانی دارند باید به جای فرستادن عساکر، با نیروهای امنیتی افغان همکاری کنند.

سفارت روسیه در کابل از ابراز نظر در باره این اظهارات آقای پوتین، خود داری می‎کند.
سفارت روسیه در کابل از ابراز نظر در باره این اظهارات آقای پوتین، خود داری می‎کند.

از سوی هم شماری از آگاهان روابط بین الملل می‎گویند، هرچند روسیه برای دخیل شدن در مسئله افغانستان علاقه دارد اما این کشور نباید به فرستادن نیروی نظامی به افغانستان فکر کند.

انتظار خادم یکی از این کارشناسان گفت:

"روس‎ها در افغانستان شکست بزرگی خورده‎اند، هرچند قضایا و وضعیت جهان تغییر کرده همانگونه روسیه هم به مثل سابق نمانده و قوی شده‎است و وضعیت افغانستان هم تغییر کرده‎است، اما انتظار نمی‎رود که روسیه در پنج تا ده سال آینده اراده داشته باشد تا به گونه فزیکی در قضایای پیچیده افغانستان خود را دخیل کند."

به گفته آقای خادم هرچند از خروج قوای شوروی سابق در افغانستان ۲۹ سال سپری شده‎است اما با آن هم افغان‎ها در باره روس‎ها دیدگاه خوب ندارند و روسیه نسبت به هر کشور دیگر، این موضوع را بهتر درک می‎کند.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG