لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

ترمپ: روابط بین امریکا و روسیه در پایین ترین سطح قرار گرفته‌است


روابط بین امریکا و روسیه در پایین ترین سطح آن می‎باشد.

این موضوع را رئیس جمهور امریکا بیان کرده‎است.

دونالد ترمپ می‎گوید که امریکا با روسیه به مشکلات رو به روست و روابط بین دو کشور در پایین ترین سطح آن قرار دارد.

ترمپ روز چهارشنبه بعد از ملاقات وزیر خارجه امریکا ریکس تیلرسن با رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین در این مورد صحبت کرد.

در کنفرانس خبری مشترک در قصر سفید با سرمنشی ناتو ینس ستولتنبرگ آقای ترمپ در اشاره با ملاقات وزیر خارجه امریکا با رهبران روسیه گفت درین ملاقات کارها خوب پیش رفتند، حتی بهتر از آنکه انتظار میرفت.

رئیس جمهور امریکا اظهار امید نمود که روابط با رهبر روسیه ولادمیر پوتینبهتر شود و او اظهار داشت این خارق العاده خواهد بود که دو رهبر جهان با هم نزدیک شوند ولی امکان دارد همه چیز برعکس گردد.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

او افزود:

"این بسیار خوب خواهد بود –ما چند لحظه قبل هم در مورد آن سخن گفتیم که اگر ناتو، کشور ما و روسیه بتوانند با هم کار کنند. اما در حال حاضر ما با روسیه کار کرده نمی‎توانیم و ما در روابط خود با روسیه شاید در پایین ترین سطح آن قرار داشته باشیم. ما انتظار شده و می‎بینیم که چه رخ می‎دهد. پوتین رهبر روسیه است و روسیه یک قدرت بزرگ می‎باشد. ما انتظار شده و می‎بینیم که وضیعت چگونه پیش می‎رود."

رئیس جمهور امریکا در یک زمانی در این مورد سخن می‎گوید که تشنج بین امریکا و روسیه در رابطه با استفاده اسلحه کمیاوی توسط رژیم بشار الاسد در سوریه و حمایت روسیه از حکومت این کشور، به اوج آن رسیده‎است.

حکومت سوریه و مسکو ادعا می‎کنند که گاز کمیاوی زمانی سرایت کرد که قوای رژیم سوریه یک دیپوی اسلحه کمیاوی تحت کنترول مخالفین را هدف قرار داد، اما حکومت های غربی این ادعا را رد می‎کنند.

ملاقات روز چهارشنبه بین وزیر خارجه امریکا و رهبران روسیه در مسکو بعد از بقدرت رسیدن دونالد ترمپ اولین ملاقات بلند رتبه بین دو کشور می‎باشد.

ریکس تیلرسن هم بعد از ملاقات با پوتین و وزیر خارجه روسیه سرگی لافروف به خبرنگاران اظهار داشت روابط دو جانبه در سطح بسیار پایین قرار دارد.

او در کنفرانس خبری مشترک با لافروف گفت دو قدرت بزرگ هستوی جهان نمی‎توانند چنین روابط داشته باشند.

لاوروف: وقتی که مسکو و امریکا همکاری می‎کنند تنها ملت‎های ما برنده نمی‎شوند بلکه تمام جهان برنده می‎شود.
لاوروف: وقتی که مسکو و امریکا همکاری می‎کنند تنها ملت‎های ما برنده نمی‎شوند بلکه تمام جهان برنده می‎شود.

از سوی دیگر وزیر خارجه روسیه سرگی لافروف اظهار داشت با وجود مشکلات بزرگی در روابط دو کشور، دورنمای قابل ملاحظه برای کار مشترک وجود دارد.

او اظهار داشت:

"ما کوشش‎های را مشاهده می‎کنیم که می‎خواهند مانع همکاری ما شوند و حتی اختلافات را بیشتر سازند. ما این رفتار را با در نظرداشت وقایع تاریخی کوتاه بینانه می‎شماریم. زیرا وقتی که مسکو و امریکا همکاری می‎کنند تنها ملت‎های ما برنده نمی‎شوند بلکه تمام جهان برنده می‎شود."

لافروف اظهار داشت او و تیلرسن موافقه کردند که نمایندگان خود را تعین می‎کنند تا تماس‎ها را ادامه بدهند و موضوعات تحریک کننده بین دو کشور مورد بررسی قرار بدهند.

XS
SM
MD
LG