لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۰

کارشناسان: جهت جلوگیری حملات، هماهنگی میان ارگان‌های امنیتی ایجاد شود


وقوع حمله انتحاری روز چهارشنبه در در ورودی اداره امور ریاست جمهوری و در نزدیکی وزارت های دفاع و مالیه و حوزه دوم امنیتی باشنده‎های شهر کابل را به شدت نگران ساخته‎است.

شماری از باشنده‎های کابل می‎گویند، حملات اخیر مخالفان مسلح بخصوص چندین حمله در نزدیکی وزارت‎های دفاع و مالیه و حوزه دوم امنیتی آنان را وحشت زده ساخته و حتی سبب کندی کارهای روزمره نیز گردیده‎است.

آنان روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند که مسئولان امنیتی تا کنون نتوانسته جلو حملات انتحاری بخصوص در ساحات که شدیدا تحت کنترول نیروهای امنییتی در شهر کابل قرار دارد را بگیرند.

این باشنده‎های کابل روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند، با وجود تدابیر شدید امنیتی در یکسال گذشته چندین حمله انتحاری و انفجاری درین ساحه صورت گرفته‎است.

کارشناسان تاکید می‎کنندکه هماهنگی بیشتر میان نیروهای امنیتی افغان می‎ تواند در جلوگیری از همچو حملات مفید واقع گردد.
کارشناسان تاکید می‎کنندکه هماهنگی بیشتر میان نیروهای امنیتی افغان می‎ تواند در جلوگیری از همچو حملات مفید واقع گردد.

آنان از حکومت خواستند تا از هر راه ممکن از وقوع چنین حملات جلوگیری نماید.

خیبر و حمید دو تن از باشنده‎های کابل در این مورد می‎گویند:

” در رابطه به حوزه دوم اینجا تدابیر شدید امنیتی گرفته شده ۴ الی ۵ پوسته چک پاینت هم وجود دارد استخبارات بسیار ضعیف است در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری که انتحاری می‎شود ما مردم در دیگر مناطق در امن زندگی کرده می‎توانیم؟"

"ما هر روز که از خانه بیرون می‎شویم فکر می‎کنیم که آیا زنده به خانه بر می‎گردیم یا خیر در اینجا دوسه جای تلاشی است اما تلاشی درست نمی‎کند موترهای شیشه سیاه تلاشی نمی‎شود."

باشنده‎های کابل همچنان گفتند، بی تفاوتی نیروهای امنیتی در محل سبب می‎شود تا حملات انتحاری و انفجاری در شهر کابل افزایش یابد.

این در حالیست که برخی از کارشناسان امنیتی نیز روی تامین امنیت در شهر کابل تاکید کرده می‎گویند، تا زمانی‎که هماهنگی میان ارگان‎های امنیتی و استخباراتی بمیان نیاید جلو چنین حملات گرفته نخواهد شد.

حمله دیروز در کابل
حمله دیروز در کابل

فقیر محمد فقیر یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی با اشاره به حمله اخیر در در ورودی اداره امور ریاست جمهوری گفت عدم مراعات قوانین از سوی کسانیکه در این ساحه موظف تامین امنیت هستند سبب وقوع چنین حملات می‎شود.

وی افزود:

" مشکل اساسی در اداره و شبکه‎های امنیتی، کشفی و استخباراتی وجود دارد آنان بالای یکدیگر اعتماد ندارند و کسانیکه در چنین یک ساحه موظف هستند که کنترول نمایند خود قانون را مراعات نمی‎کنند دسپلین ندارند و هر فرد از خود راضی است."

این سخنان در حالی مطرح می‎گردد که عصر روز چهارشنبه انفجار در نزدیکی در ورودی اداره امور ریاست جمهوری و در نزدیکی وزارت‌های دفاع و مالیه و حوزه دوم امنیتی رخ داد.

به گفته حسن شاه فروغ قومندان امنیه کابل دراین رویداد بشمول افراد ملکی شش تن کشته و پنج تن زخم برداشتند.

پیش از این نیز درین ساحه چندین حمله انتحاری و انفجاری صورت گرفته که خونین ترین آن حمله انتحاری و مسلحانه بر ریاست حفاظت از رجال برجسته بود که دهها تن در آن کشته و زخمی شدند.

محل رویداد
محل رویداد

همچنان قبل از آن حمله انتحاری در مقابل حوزه دوم امنیتی پولیس درمنطقه مرادخانی رخ دادکه در آن نیز دهها تن کشته و زخمی شدند.

وزارت داخله افغانستان نیز وضعیت امنیتی در کابل را قابل قبول نمیداند و می‎گوید، باید در زمینه تامین امنیت شهر کابل تلاش‎های بیشتر صورت گیرد.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله درین مورد افزود:

"توقوع این است که در چنین جاها ارگان‎های کشفی و استخباراتی تلاش بیشتر نمایند تا اینکه قبل از وقوع چنین حملات آن را ما خنثی نمایم و قبل از این‎که آنان به هدف برسند از بین برده شوند و باید تلاش بیشتر و هماهنگی بیشتر صورت گیرد و هر حمله که صورت می‎گیرد ما کمبود خود را در مقابل مردم کابل احساس می‎کنیم."

کارشناسان امنیتی می‎گویند، نیروهای امنیتی افغان علاوه بر دروازه‎های ورودی شهر کابل باید نظارت بر راه‌‎های فرعی که به این شهر منتهی می‌شود را نیز بیشتر سازند.

فقیر محمد فقیر یکی از این کارشناسان تاکید می‎کندکه هماهنگی بیشتر میان نیروهای امنیتی افغان می‎ تواند در جلوگیری از همچو حملات مفید واقع گردد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG