لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

شورای امنیت ملی سفر مک مستر را به کابل گام مثبت در تامین صلح می‎داند


شورای امنیت ملی افغانستان، سفر مک مستر مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا را به کشور یک گام مثبت در راستای تامین صلح و ثبات می‎داند.

شورای امنیت ملی افغانستان می‎گوید، ادامه صحبت‎های مقامات امریکایی و افغان در راستایتامین صلح و ثبات در افغانستان و گسترش روابط دو کشور در امر مبارزه با تروریزم سبب تامین امنیت در افغانستاان خواهد شد.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، درین سفر مقامات ایالات متحده امریکا با مقامات حکومتی افغان در خصوص گسترش همکاری‎های آن کشور با افغانستان به سطح عالی در آینده نزدیک صحبت خواهد کرد.

غورزنگ با اشاره به سفر مشاور امنیت ملی امریکا به افغانستان این سخنان را بیان کرد.

غورزنگ: امیدواریم اولویت‎های دولت افغانستان مورد حمایت امریکا قرار گیرند.
غورزنگ: امیدواریم اولویت‎های دولت افغانستان مورد حمایت امریکا قرار گیرند.

وی افزود:

" دولت افغانستان و امریکا در خصوص گسترش همکاریهای ایالات متحده امریکا با افغانستان به سطح عالی آن در آینده نزدیک صحبت خواهند کرد و امیدوار هستیم اولویتها خصوط اساسی پالیسی که دولت افغانستان در خصوص تامین امنیت و ثبات در کشور طرح کردهاست مورد حمایت دولت امریکا قرار گیرند."

آقای غورزنگ همچنان گفت، دولت افغانستان و امریکا شرکای اصلی در امر مبارزه با تروریزم هستند و تامین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه هدف اساسی هر دو کشور می‎باشد.

این سخنان در حالی مطرح می‎گردد که روز پنجشنبه دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا گفته‎است که مک مستر مشاور امنیت ملی قصر سفید را جهت ارزیابی وضعیت افغانستان به این کشور می‎‎فرستد.

گفته می‎شود که پس از مسافرت مک مستر به افغانستان پالیسی اداره جدید امریکا در قبال افغانستان روشن می‎شود.

این در حالیست که مشاور امنیت ملی امریکا دو هفته پیش از طریق یک ویدیو کنفرانس با همتای افغان اش صحبت کرده‎‎است.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در یک اعلامیه گفت که مک مستر و محمد حنیف اتمر درین ویدیو کنفرانس که یک ساعت طول کشید روی وضعیت امنیتی افغانستان و منطقه، مبارزه با تروریزم و تامین صلح بحث کردند.

از سوی هم برخی از کارشناسان امنیتی نیز این سفر را مثبت می‎گویند، با در نظر داشت وضعیت کنونی افغانستان آمدن مشاور امنیت ملی امریکا بخاطر هماهنگی با دولت افغانستان و تحلیل دقیق از وضعیت امنیتی کشور یک گام مثبت می‎باشد.

یارمند: نیاز بیشتر احساس می‎شود آمدن وی بخاطر هماهنگ با دولت افغانستان و تحلیل دقیق از گذشته حال و آینده نسبت به امنیت در افغانستان.
یارمند: نیاز بیشتر احساس می‎شود آمدن وی بخاطر هماهنگ با دولت افغانستان و تحلیل دقیق از گذشته حال و آینده نسبت به امنیت در افغانستان.

میرزا محمد یارمند یکتن از این کارشناسان می‎گوید:

" با در نظر داشت ظهور داعش و موجودیت حدود ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان باز بودن سرحدات و وارد شدن پدیده‎های تروریستی درین کشور نیاز بیشتر احساس می‎شود آمدن وی بخاطر هماهنگ با دولت افغانستان و تحلیل دقیق از گذشته حال و آینده نسبت به امنیت در افغانستان و منطقه اگر هماهنگی‎های صورت می‎گیرد دور از مفاد نیست."

آقای یارمند می‎گوید، حکومت افغانستان هم باید نیازمندی‎های خود را در چهارچوب قابل پذیریش برای مقامات امریکایی ارایه کند تا از سوی آنان مورد حمایت قرار گیرد و به گفته وی در بخش کمک‎های مادی، مشوره دهی و سهم گرفتن در مبارزه با تروریزم همکاری نمایند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG