لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

ترمپ پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته یی امریکا بر داعش را ماموریت موفق خواند


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا پرتاب بزرگترین بمب غیرهسته یی امریکا بر اهداف گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در شرق افغانستان را یک مأموریت موفقانۀ خوانده‎است.

ترمپ: به این‎ها بسیار بسیار افتخار می‎کنم.

ترمپ در جریان یک ملاقات در واشنگتن دیروز به خبرنگاران چنین گفت:

"به این‎ها بسیار بسیار افتخار می‎کنم. در واقع، یک مأموریت موفقانۀ دیگر بود. ما به اردوی خود بسیار بسیار افتخار می‎کنیم. همانگونه که به حاضرین درین اتاق افتخار می‎کنیم، به اردوی خود هم خیلی افتخار می‎کنیم. و این یک رویداد موفقانۀ دیگر بود."

مقام‎های افغان گفته‎اند که درین حمله ۳۶ جنگجوی داعش کشته شده‎اند.

آیا استفاده بزرگترین بمب غیر هستوی امریکا به محیط زیست آسیب رسانده‌است؟

یک سخنگوی پنتاگون دیروز گفت، بمب موسوم به جی بی یو ۴۳ که اردوی امریکا آن را بنام مادر تمام بم‎ها یاد می‎کند حاوی یازده تن مواد انفجاری بود.

تعداد دقیق بمب‌هایی که در چهار دهه گذشته در افغانستان از آن استفاده شده معلوم نیست، هرچند این تعداد احتمالا بالغ بر ده‎ها هزار می‎شود، اما آیا استفاده یکباره از یک بمب یازده هزار کیلویی آسیبی به محیط زیست خواهد رساند؟

از سوی هم ارگ ریاست جمهوری افغانستان در یک اعلامیه گفته‎است در اثر بمباردمان نیروهای حمایت قاطع بالای مراکز، تونل‎ها و پناهگاه‎های داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار که حکومت افغانستان از نزدیک در جریان قرار داشت، به داعشیان و سایر دشمنان افغانستان تلفات سنگین وارد گردیده‎است.

​وزارت دفاع افغانستان گفته‎است، ۳۶ تن از افراد مربوط به داعش کشته و مقادیر زیاد اسلحه ثقیله و خفیفه آن‎ها درین حمله از بین برده شده‎است.​

با این حال عطاالله خوگیانی ناوقت دیشب به رادیو آزادی گفت پیش این نیز این پناهگاه داعش در ولسوالی اچین، با طیاره‎های بی پیلوت هدف گرفته شده بود، اما حمله دیشب یک حمله ویژه بود.​

وی افزود:

"در منطقه اسد خیل مربوط به دره مهمند ولسوالی اچین در نتیجه حمله هوایی نیروهای خارجی یک پناهگاه مهم جنگجویان داعش از بین برده شده‎است. در گذشته نیز بالای این پناهگاه با طیاره‎های بی پیلوت حمله شده بود، اما این پناهگاه خیلی مستحکم بود و به همین دلیل این حمله ویژه بالای آن انجام شد."

هفته گذشته در جریان عملیات نظامی در ولسوالی اچین یک سرباز امریکایی کشته شد.

شان سپایسر سخنگوی قصر سفید دیشب به خبرنگاران در واشنگتن گفت، ایالات متحده جنگ برضد داعش را خیلی جدی گرفته و برای شکست این گروه باید قلمرو فعالیتش را محدود سازد.

شورشیان داعش بیشتر در ولایت‎های ننگرهار و کنر افغانستان فعال اند.

حکومت امریکا تخمین می‎کند که حدود ۷۰۰ جنگوی داعش درین ولایت‎ها حضور دارند اما دولت افغان این رقم را نزدیک به ۱۵۰۰ جنگجو می‎داند.

بمبی که دیشب پناهگاه داعش را در اچین ویران کرد، یازده تن وزن دارد و همچنان به "مادر همه بمبها" مسما است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG