لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

نیکلسن: اقدام اخیر علیه داعش در ننگرهار لازمی و بجا بود


قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو و نیروهای امریکای در افغانستان می‎گوید، پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته یی امریکا بر مواضع داعش در ولسوالی اچین ننگرهار موفقانه انجام شده‎است.

وی می‎گوید، اقدام که علیه مواضع داعش در ولسوالی اچین ننگرهار صورت گرفته یک اقدام لازمی و بجا بود.

جنرال جان نیکلسن روز جمعه در یک نشست خبری در کابل گفت، این عملیات در هماهنگی با حکومت افغانستان صورت گرفته‎است.

نیکلسن گفت که این عملیات از مدت‎ها تصمیم نیروهای خارجی بوده و در هماهنگی با حکومت افغانستان صورت گرفته‎است.

آقای نیکلسن همچنان گفت که نابودی مواضع داعش از اهداف عمده نیروهای امریکایی است و علیه این گروه‎ها همچون عملیات را در آینده هم راه اندازی خواهد کرد.

جنرال جان نیکلسن
جنرال جان نیکلسن

او افزود:

" بمب که دیشب استفاده شد طوری دیزاین شده بود که تمام تونل‎ها، مواد منفجره و مواضع داعش را از بین ببرد و این بمب، بمب مشخص است و برای اهداف مشخص استفاده می‎شود."

نیکلسن همچنان گفت، داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار تونل‎ها و مواضعی را ایجاد کرده بود تا بتواند در مقابل نیروهای امنیتی افغان و امریکایی خود را حفاظت نماید.

قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو برای مردم افغانستان اطمنیان داد که با در نظر داشت تمام محاسبات لازم این حمله صورت گرفته تا از تلفات افراد ملکی جلوگیری صورت گیرد.

به گفته وی، هیچ شواهدی وجود ندارد که در این عملیات افراد ملکی کشته شده باشند.

آقای نیکلسن همچنان گفت که هر گروه مخالف مسلح که بخواهد در افغانستان لانه‎های امن ایجاد کند به همکاری نیروهای امنیتی افغان از بین خواهند رفت.

رئیس جمهور امریکا از حمله بمی بر مواضع داعش در افغانستان ستایش کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:29 0:00

مقامات امریکایی گفته‎اند که اردوی آن کشور بزرگترین بمب غیر هسته یی را دیشب در شرق افغانستان یعنی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار پرتاب کرده‎‎است.

وزارت دفاع امریکا می‎گوید ازین بمب پیش ازین در هیچ عملیات نظامی استفاده نشده بود.

گفته می‎شود که افراد وابسته به گروه داعش بیشتر در ولایات کنر و ننگرهار فعالیت دارند.

حکومت امریکا به گونه تخمینی گفته‎است که حدود ۷۰۰ جنگجوی داعش در این ولایات حضور دارند اما دولت افغانستان می‎گوید که ۱۵۰۰ تن افراد وابسته به گروه داعش در ولایات ننگرهار و کنر فعالیت دارند.

از سوی هم مقامات ریاست جمهوری افغانستان می‎گویند، پرتاب این بمب در هماهنگی با حکومت افغانستان صورت گرفته‎است.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور به دنبال نشست جنرال نیکلسن به خبرنگاران گفت، در نتیجه این حمله تمام مواضع داعش که در آن منطقه ایجاد شده بود از بین رفته و تلفات سنگین نیز به آنان وارد شده‎است.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

وی افزود:

"بمب‎های که استفاده شد در ساحه بوده که در آن ساحه صرف دشمن حضور داشته حکومت وحدت ملی در جریان حمله قرار داشت و یک هماهنگی بسیار عالی میان نیروهای بین الملل و حکومت فعلا وجود دارد تمام احتیاط لازم در تمام عملیات صورت می‎گیرد تا به مردم ملکی آسیب نرسد."

آقای مرتضوی همچنان گفت، هیچ یک از گروه‎های تروریستی در داخل و خارج کشور نمی‎توانند لانه‎های امن برایشان در افغانستان ایجاد نمایند آنان در هر نقطه که باشند هدف نیروهای امنیتی افغان قرار می‎گیرند.

از سوی هم دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع که درین نشست حضور داشت گفت که در این حمله به هیچ یک از غیر نظامیان آسیب نرسیده و تحقیقات ابتدایی آنان نشان می‎دهد که ۳۶ تن افراد وابسته به گروه داعش کشته شده‎اند.

به گفته آقای وزیری، در منطقه بمب پرتاب شده مرکز بزرگ داعش بود و تمام حملات انتحاری و انفجاری در همانجا طرح ریزی می‎گردید.

به گفته مقامات افغان، هم اکنون نیروهای امنیتی افغان در ساحه حضور دارند و در حال بررسی ساحه هستند.

از سوی هم باری عارض یکتن از کارشناسان مسایل نظامی می‎گوید، با در نظر داشت اعمال نادرست داعش در افغاستان و جهان، پرتاب چنین بمب بخاطر از بین بردن آنانیک کار مناسب است تا آن گروه کاملا در افغانستان ریشه کن شوند.

تصاویری از نخستین آزمایش بمب "مادر تمام بمب ها"
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:52 0:00

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG