لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۴

نیویارک تایمز: حمله اچین، جز حملات گسترده هوایی علیه داعش است


یک تعداد از روزنامه‌های غربی در شماره‌های اخیر خود در مورد پرتاب بزرگترین بمب بر مراکز داعش در افغانستان مطالبی را به نشر رسانده‌اند.

این بمب شام پنجشنبه بر مرکز داعش در منطقه اسدخیل ولسوالی اچین ولایت ننگرهار استفاده شده‌است. مقامات گفته اند که ده‌ها تن از افراد داعش در این حمله کشته شده‌اند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز می‌نویسد، این بمباری جز حملات گسترده هوایی علیه داعش می‌باشد که در دو هفته اول ماه اپریل به حد وسط روزانه به ده بار می‌رسد.

روزنامه از قول سخنگوی قوای کوماندوی افغانستان جاوید سلیم نوشته است که می‌گوید، در مورد این حمله قبلاً به آن‌ها معلومات داده شده بود و به همین دلیل آن‌ها از این ساحه سه کیلومتر فاصله گرفتند.

روزنامه نیویارک تایمز همچنان از قول یک باشنده این محلکه در دو نیم کیلومتری قریه اسدخیل بود و باش دارد نوشته است که می‌گوید، انفجار این بمب به اندازه شدید بود که آن‌ها فکر کردند که این انفجار در داخل قریه آن‌ها رخداده است.

او می‌افزاید که چره‌های بمب حتی به خانه او هم رسیدند. باشنده یک قریه دیگر نزدیک گفته است که در چهار و نیم کیلومتری محل انفجار ۴ خانه تخریب شده‌اند.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در یک مطلب انتقادی خود نوشته است که بمب‌ها، غیر دقیق و ظالم می‌باشند و به هر اندازه که سیاستمداران از آن‌ها استفاده کنند به همان اندازه اهمیت آن‌ها از بین می‌رود.

روزنامه می‌افزاید امریکا و بریتانیا از ۱۶ سال به این سو در کشورهای بی‌ثبات اسلامی بمباردمان می‌کنند ولی این عمل بجز از مرگ و هرج و مرج نتیجه دیگر نداشته است.

بلفاست تلگراف​

روزنامه دیگر بریتانوی بلفاست تلگراف بعد از پرتاب این بم که مادر بم ها یاده شده تصویری زیبای از این منطقه را نشر نموده و نوشته است که این انفجار مانند زلزله بود که پیام رهبری دونالد ترمپ را اعلان کرد.

بلفاست تلگراف از قول قوماندان عمومی قوای امریکا در افغانستان جنرال جان نیکلسن نوشته است که می‌گوید، افراد داعش در قریه اسد خیل برای خود پناهگاه و سنگر درست کرده بودند و یگانه راه برای از بین بردن آن‌ها استفاده از این بم بود.

واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست می‌نویسد، امریکا بعد از چند هفته جنگ بین قوای امریکا و افغان با افراد داعش در ننگرهار این بم را بکار برد.

واشنگتن پُست می‌افزاید ولسوالی اچین یک ولسوالی زراعتی می‌باشد که تعداد باشندگان آن نظر به احصائیه‌ها به تقریباً ۹۰ هزار نفر می‌رسید، اما بعد از آنکه گروه داعش در سال‌های اخیر به این منطقه رفت، ده‌ها هزار باشنده این منطقه خانه‌های خود را ترک نمودند.

واشنگتن پُست در پایان مطلب خود می‌نویسد، این معلوم نیست که چه تعداد از باشندگان ولسوالی اچین هنوز هم در اینجا زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG