لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

تبصره روزنامه های چاپ کابل در مورد پرتاب "مادر بمب‎ها" در اچین


استفاده از بزرگترین بمب غیر هسته‌ای از سوی نیروهای امریکایی در منطقه مامند دره ولسوالی اچین ولایت ننگرهار و واکنش‌ها در این مورد از مهمترین مطالب و تبصره‌های روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش گفته است که مقامات امریکایی و افغان می‌گویند ،این بمب بزرگ تنها مراکز داعش را از بین برده و جنگجویان این گروه را از پا در آورده‌است.

اما سرمقاله نویس نوشته است که بمب با این بزرگی بدون شک بالای محیط زیست و مردم تأثیرات منفی دارد.

سرمقاله نویس می‌گوید، اظهارات مقامات افغان نشان می‌دهد که با تأسف امریکایی‌ها افغانستان را بی‌صاحب می‌دانند و به همین خاطر بزرگترین بمب تاریخ را نیز در خاک این‌کشور آزمایش می‌کنند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نوشته است، ریاست جمهوری افغانستان گفته است که امریکا بمب بزرگ غیر هسته‌ای را که مادر بمب‌ها گفته میشود در همآهنگی با نیروهای امنیتی افغان پرتاب کرده‌است.

سرمقاله نویس با اشاره به اعلامیۀ ریاست جمهوری گفته که در این حمله به افراد ملکی آسیب نرسیده‌است.

سرمقاله نویس نوشته است که حکومت افغانستان و نیروهای امریکایی استفاده از این بمب را موفقیت بزرگ خوانده‌اند.

اما سرمقاله نویس می‌گوید که پرتاب این بمب بی‌تاثیر نبوده و حتماً بر محیط زیست و مردم تأثیرات منفی برجا می‌گذارد.

سرمقاله نویس گفته‌است که مبارزه با تروریزم باید بگونه جدی صورت گیرد اما این مبارزه بر ضد مراکز تروریستان و به شمول پاکستان کشورهای که از آنان حمایت می‌کنند به پیش برده شود.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش گفته‌است که اگر چنین بمب‌ها تأثیرات سوء بالای مردم نداشته باشد باید بر ضد داعش و دیگر مخالفان مسلح دولت استفاده شود.

سرمقاله نویس می‌گوید که مخالفان مسلح دولت به شمول گروه دولت اسلامی یا داعش به اشاره پاکستان علیه افغان‌ها جنایات جدی را انجام می‌دهند.

سرمقاله نویس گفته است افرادی که صدای‌شان را در مخالفت به پرتاب بزرگترین بمب از سوی امریکا بالای گروه داعش بالا کرده‌اند یا اشتباه می‌کنند و یا هم حامیان مخالفان مسلح دولت هستند.

اما سرمقاله نویس تاکید کرده که استفاده از همچو بمب‌ها باید به افراد ملکی، محیط زیست و مزرعه دهاقین آسیب نرساند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG