لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

ولسی جرگه: پرتاب بمب در اچین ننگرهار باید توسط یک هیئت بررسی شود


پرتاب بمب بزرگ غیر هسته‌ای از سوی امریکا بالای مراکز گروه داعش در ولسوالی اچین ننگرهار بحث داغ نشست عمومی روز شنبه ولسی جرگه را تشکیل می‌داد.

پس از بحث‌ها و پیشنهاد شماری از اعضای ولسی جرگه، رئیس این جرگه اعلان کرد که باید هیئتی از شورای ملی و حکومت موضوع پرتاب بزرگترین بمب در ولسوالی اچین ننگرهار را بررسی کند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه در این مورد گفت:

"در مورد اعزام هیئت در ارتباط به حمله بمبی امریکا به ولسوالی اچین ننگرهار، پیشنهاد شما دقیق است، یک هیئت باید از مرکز از حکومت و شورای ملی باید برود و عوارض جانبی و تلفات برخاسته از آن را بررسی کند."

پرتاب بزرگ‌ترین بمب غیر هسته‌ای شام پنجشنبه بر تونل‌های جنگجویان گروه داعش در ولسوالی اچین ننگرهار واکنش‌های گوناگونی را در قبال داشته است.

این بمب پرتاب شده بر اچین از بزرگترین بمب‌های غیر هسته‌ای بوده و امریکا آن را "مادر بمب‌ها" خوانده‌است.

تا حال کشته شدن بیش از ۹۰ داعشی در این حمله از سوی وزارت دفاع افغانستان تائید شده‌است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت گفته است، در این حمله چندین تونل که به عنوان پایگاه از سوی داعش ساخته شده بود نیز از بین رفته است.

حکومت افغانستان گفته است که این حمله در هماهنگی با مقامات افغان انجام شده‌است.

در کنار برخی نظریات مخالف، بسیاری از اعضای ولسی جرگه که روز شنبه در نشست عمومی سخنرانی کردند، از حمله بمبی امریکا بر مراکز داعش در ولسوالی اچین حمایت کردند.

عبدالستار درزابی یکی از اعضای این جرگه می‌گوید، این کار امریکا پیام روشنی دارد برای کشور‌های حامی تروریزم، یعنی اینکه به گفته وی امریکا برای از بین بردن تروریست‌ها اراده جدی دارد.

وی افزود:

"امریکا امروز یک پیام روشن داد به پاکستان و ایران و حتی روسیه، در صورتی که در داخل افغانستان چیزی صورت بگیرد بالاتر از این اتفاقی صورت خواهد گرفت."

اما عبدالرؤف انعامی یکی دیگر از اعضای این جرگه می‌گوید که امریکا با این حمله بمبی قدرت‌اش را به نمایش گذاشته است:

عبدالرؤف انعامی عضو ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف انعامی عضو ولسی جرگه افغانستان

"به نظر من این بیشتر جنبه جهانی و نشان دادن قدرت در برابر قدرت‌های منطقه‌یی است که یک زمانی آن قدرت‌های منطقه‌یی که افغانستان را اشغال کردند این‌ها مانع آن شدند، حالا نوبت این هاست که این را مزاحمت کنند و این‌ها عکس‌العمل‌های را نشان می‌دهند که شما توان این را ندارید تا ما را مزاحمت کنید."

در ولسی جرگه افغانستان شماری زیادی از وکلای مردم از استفاده بزرگترین بمب غیر هسته‌ای بر مراکز داعش در ننگرهار حمایت کرده و گفته اند که در این حمله داعشیان آسیب‌های زیادی دیده‌اند.

عصمت الله شینواری یکی دیگر از اعضای این جرگه می‌گوید، در حمله بمبی امریکا بر اچین هیچ فرد غیر نظامی کشته و یا زخمی نشده‌است.

اعضای ولسی جرگه همچنان از موضع گیری حکومت در برابر این حمله نیز استقبال کرده می‌گویند، امریکا و شرکای بین‌المللی افغانستان باید پناهگاه‌های تروریزم را در بیرون از مرز‌های افغانستان نیز هدف قرار دهد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG