لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

مستغنی: موقف افغانستان در نشست مسکو مورد تائید اکثریت قرار گرفت


کشورهای منطقه در نشست مسکو برخواست افغانستان مبنی بر تاکید اش بر پیوستن طالبان به پروسه صلح به رهبری افغان‌ها، مُهر تایید گذاشته اند.

حکومت افغانستان در نشست مسکو بر اهمیت تلاش های پیگیر از طریق گفتگوهای سیاسی با همه گروه‎های مخالف مسلح به شمول طالبان تاکید کرده‌است.

هیئت افغان در این نشست همکاری‌های صادقانه منطقه‌یی را در راستای آغاز گفتگوهای صلح به رهبری افغان‌ها مهم خوانده‌است.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت کشورهای منطقه با دیدگاه افغانستان در رابطه با پیام اش به مخالفین مسلح که" ادامه جنگ راه حل نیست "توافق نظر داشته و از آن حمایت کردند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وی افزود:

"اکثریت کشورهای شرکت کننده با موقف افغانستان توافق کردند و آن این که منطقه باید در مورد افغانستان به یک اجماع کلی برسد و پیام قوی را به طالبان بفرستد که راه پیشرو گفتگو می‌باشد، نه خشونت."

آقای مستغنی گفت، افغانستان یکبار دیگر در این نشست پالیسی برخورد دوگانه و تفکیک از تروریزم خوب و بد را رد کرده‌است.

در نشست روز جمعه چهاردهم اپریل به میزبانی روسیه یازده کشور روسیه، چین، هند، پاکستان، ایران، ترکمنستان، ازبکستان، تاجکستان، قرغزستان، قزاقستان و افغانستان در مسکو اشتراک داشتند.

با آنکه امریکا از اشتراک در این نشست انکار کرد؛ اما وزارت خارجه افغانستان می‌گوید این به معنی عدم حمایت امریکا از پروسه صلح افغانستان نیست.

رئیس پالیسی و استراتژی وزارت خارجه افغانستان رهبری هئیت افغان را در این نشست به عهده داشت.

این سومین نشست است که در ارتباط به صلح افغانستان از سوی روسیه میزبانی شده‌است.

به اساس معلومات وزارت خارجه افغانستان، کشورهای منطقه از پیشنهاد هیئت افغان مبنی بر برگزاری دور بعدی این نشست در کابل، استقبال کرده‌اند و قرار است بزودی تاریخ و اجندای این نشست نهایی و اعلام گردد.

از سوی هم شماری از آگاهان روابط بین‌المللی می‌گویند، توافق کشورهای منطقه در پیوند به پروسه صلح افغانستان می‌تواند یک پیام مثبت تلقی شود، اما تاکید می‌کنند که دخیل شدن کشورهای غربی در پروسه صلح افغانستان می‌تواند بیشتر به نفع تامین صلح تمام شود.

داوود راوش یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، اگر امریکا، اروپا و انگلستان که در افغانستان حضور نظامی و اقتصادی بیشتر دارند در این پروسه سهیم شوند صلح هر چه زودتر در این‌کشور تامین خواهد شد.

وی گفت:

"یک پیام اثر گذار تلقی می‌شود در صورتی که کشورهای دیگر که در این مسئله دخیل اند مانند امریکا، اتحادیه اروپا و انگلستان سهم گرفته و اثر گذاری شان را در این پروسه نشان دهند، به نفع صلح بیشتر خواهد بود و صلح تامین خواهد شد."

اما پیش از این وزارت خارجه امریکا برگزاری نشست مسکو را تلاش یک جانبه از سوی روسیه به هدف نفوذ اش در منطقه خوانده‌است.

با آنهم اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح امیدوار است که اگر تعهدات کشورهای اشتراک کننده در این نشست عملی شود می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.

سحرلیوال

مرتبط

XS
SM
MD
LG