لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۸

ولسوال اچین: عملیات تصفیه‌ای در منطقه مامند دره آغاز شده‌است


یک مقام محلی در ننگرهار گفته‌است، نیروهای خاص افغانستان در حال پاکسازی ماین‌ها و مواد منفجر ناشده در منطقه اسدخیل مامند درۀ ولسوالی اچین اند.

درست در همین منطقه، شام پنجشنبه بود که اردوی امریکا بزرگترین بمب غیر هسته‌ای ۹۸۰۰ کیلو گرامی را بر شبکۀ از مغاره‌ها و تونل‌های جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش انداخت.

اسماعیل شینواری ولسوال اچین است.

او در گفت‌وگوی تیلیفونی دیشب به رادیو آزادی گفت که عملیات تصفیه‌ای‌ شان در ساحه با احتیاط و آهستگی به پیش می‌رود.

وی افزود:

"نیروهای امنیتی افغانستان عملیات‌شان را آغاز کرده‌اند که از حمایت هوایی نیروهای مأموریت حمایت قاطع برخوردارند. نیروهای کوماندوی ما رسیده‌اند تا ساحه را از وجود بمب‌ها و دیگر مواد منفجر ناشده پاک سازند. آنان ساحه را بسیار به آهستگی پاک می‌کنند تا در آینده مردم و نیروهای امنیتی با خطر روبه‌رو نشوند."

آقای شینواری گفت که مردم اچین ازین حمله قویاً حمایت کرده‌اند.

ولسوالی اچین ولایت ننگرهار
ولسوالی اچین ولایت ننگرهار

او تأیید کرد که در حملۀ "مادر همه بمب‌ها" بر سه تونل داعش حداقل ۹۲ جنگجوی این گروه به‌شمول افراد خارجی و چهار قوماندان‌شان کشته شده‌اند.

آقای شینواری می‌افزاید:

"قوماندانان ارشد‌ شان به نام‌های ابوبکر و حمزه کشته شده‌اند. جنگجویان خارجی هم در میان کشته شده‌گان اند. اما ساحه هنوز از وجود ماین‌ها و مواد منفجر ناشده پاکسازی نشده. وقتی که پاکسازی و تصفیه شود، ارقام نهایی هم روشن خواهد شد."

شینواری همچنین افزود که به دنبال تصفیه شدن ساحه، برنامه‌های کمک‌رسانی به مردم و کسانی که دوباره به خانه‌های شان بر می‌گردند نیز آغاز خواهد شد.

درین حال، عبدالرؤف ابراهیمی رئیس پارلمان افغانستان دیروز گفت که هیئت حکومتی و شورای ملی باید برای به‌گفتۀ او بررسی عوارض جانبی و تلفات برخاسته ازین حمله به اچین بروند.

پیش ازین اظهارات، حکومت افغانستان گفته‌است که این حمله در همآهنگی با مقام‌های افغان انجام شده‌است.

جنرال جان نیکلسن فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته‌است که پرتاب این بمب سلاح مناسب بر هدف مناسب بوده‌است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هم این حمله را یک مأموریت موفقانۀ دیگر خوانده‌است.

XS
SM
MD
LG