لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

سپیدار: اظهارات اخیر خلیل‌زاد یکسان با خواست حکومت افغانستان است


ریاست اجرائیه افغانستان با تائید سخنان زلمی خلیل‌زاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان می‌گوید که امریکا و جامعه جهانی باید از هر راه ممکن بالای پاکستان فشار آورده و مراکز تروریزم را در آن کشور از بین ببرد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که سخنان آقای خلیل‌زاد مشابه خواست‌های حکومت افغانستان بوده و باید به این مسئله توجه لازم صورت گیرد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی گفت:

"یک قسمت حرف‌های خلیل‌زاد را می‌توانم تائید بکنم و آن این‌که گروه‌های تروریستی بدون شک در پاکستان قرار دارند و از آن‌جا تمویل و تجهیز شده و به افغانستان فرستاده می‌شوند که منجر به جنگ و وحشت و دهشت در افغانستان شده و این بدون شک می‌تواند تأثیر بگذارد در سطح منطقه و منطقه را در واقع با بی‌ثباتی مواجه کند."

آقای میثم گفت که حمایت از تروریستان در خاک پاکستان به نفع هیچ کشوری نیست و نباید پاکستان به این کارش ادامه بدهد.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌گردد که زلمی خلیل‌زاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان و یکی از طرفداران حزب جمهوری‌خواه در امریکا به تازگی در صحبت با رادیو آزادی پاکستان را مادر مشکلات در افغانستان خوانده‌است.

زلمی خلیل‌زاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان
زلمی خلیل‌زاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان

آقای خلیلزاد در این مصاحبه اختصاصی تأکید کرده که باید بالای پاکستان فشارهای سیاسی و اقتصادی وارد شده و لانه‌های تروریستان در آن‌جا از بین برده شود.

آقای خلیل‌زاد گفته‌است، تروریستانِ که در پاکستان تمویل و تجهیز می‌شوند برای جنگ و کشتن نیروهای افغان و بین‌المللی به افغانستان فرستاده می‌شوند.

در این حال شماری از اعضای کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه نیز به گفته‌های آقای خلیل‌زاد مُهر تائید می‌گذارد.

خالد پشتون یکی از اعضای این کمیسیون می‌گوید که سخنان آقای خلیل‌زاد از خواست‌های حکومت و مردم افغانستان است و باید به آن توجه شود.

وی گفت:

"این حرف را نه‌تنها خلیلزاد و ما مطرح می‌کنیم بلکه تقریباً تمام مردم افغانستان به این عقیده استند که مشکل اساسی در آن‌جا است و مشکل افغانستان در آن‌سوی سرحد است نه در داخل افغانستان."

آقای پشتون تأکید می‌کند، تا زمانیکه در برابر لانه‌های تروریستان در پاکستان اقدام نشود صلح در افغانستان تأمین شده نمی‌تواند.

در این حال باری عارض کارشناس مسایل امنیتی نیز اظهارات زلمی خلیل‌زاد را بجا دانسته و می‌گوید که خلیل‌زاد فرد نزدیک به حکومت امریکاست و خواست‌هایش می‌تواند بالای مقامات آن کشور تأثیرگذار باشد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG