لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

مک‌مستر از پلان ۴ سالۀ نیروهای امنیتی افغانستان حمایت کرد


مک‌مستر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا در حال از کابل بازدید کرد که حملۀ بمبی اخیر نیروهای امریکایی بر پناهگاه‌های گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در ولسوالی اچین ننگرهار، پرسش‌ها در بارۀ پلان‌های حکومت نو امریکا در افغانستان را افزایش داده‌است.

مک‌مستر عالی رتبه‌ترین مقام حکومت امریکا است که پس از حملۀ اچین از افغانستان بازدید می‌کند.

اردوی امریکا در این حمله که روز پنجشنبه گذشته صورت گرفت از بزرگترین بمب غیر هسته‌ای خود که مادر همۀ بمب‌ها نامیده می‌شود برای اولین بار استفاده کرد.

هرچند برخی کارشناسان به این باور اند که این بمب بنابر ضرورت تکتیکی در جنگ علیه داعش مورد استفاده قرار گرفت اما آژانس خبر رسانی رویترز نظر برخی مبصرین را نیز نقل کرده که می‌گویند مشاوران امور دفاعی رئیس جمهور ترمپ شاید در صدد تشدید هرچه بیشتر جنگ در افغانستان باشند.

مک‌مستر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا در ملاقات دیروز خود با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، مشاور امنیت ملی این‌کشور محمد حنیف اتمر و شماری از مقامات دیگر در بارۀ امور امنیتی و دفاعی، مبارزه علیه تروریزم و روابط دو کشور گفت‌وگو کرده‌است.

تواب غورځنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در یک پیام کوتاه خود که دیروز با رسانه‌ها شریک ساخت در بارۀ گفت‌وگوهای حنیف اتمر و مک‌مستر چنین گفته‌است.

تواب غورځنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
تواب غورځنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

غورځنگ می‌گوید:

"بخصوص پلان امنیتی چهار سالۀ افغانستان مورد بحث قرار گرفت و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا گفت که رئیس جمهور ترمپ به این باور است که پیاده کردن این پلان چهار ساله در افغانستان در راستای سرکوب ساختن تروریستان مؤثر ثابت خواهد شد. او همچنین گفت که کمک و همکاری ایالات متحده با افغانستان به چهار یا چند سال محدود نیست بلکه درازمدت می‌باشد."

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا از تلاش‌های مبارزه با فساد اداری در افغانستان ستایش کرده و متعهد ادامه کمک و همکاری امریکا با افغانستان شده‌است.

اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که رئیس جمهور اشرف غنی به مهمان خود از فساد اداری و کار و بار مواد مخدر چون دو تهدید عمده به امنیت افغانستان یادآوری کرده‌است.

اشرف غنی گفته‌است که دهشت‌افگنی یک تهدید جدی به امنیت افغانستان و جهان می‌باشد و اگر شکست داده نشود زندگی نسل‌های آینده را زیر تأثیر قرار خواهد داد.

در حال حاضر حدود نُه هزار سرباز امریکایی در افغانستان مستقر اند که با نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور در جنگ در برابر تروریزم و شورشیان کمک می‌کنند و برنامۀ آموزش نیروهای افغان را به پیش می‌برند.

مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا قرار است ملاقات‌های مهم با مقامات پاکستان و هند نیز داشته باشد.

XS
SM
MD
LG