لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

کمپاین فرعی واکسین پولیو در ۴ حوزه افغانستان راه اندازی شده‌است


پس از تثبیت سه واقعه مثبت پولیو در سال جاری میلادی در ولایات کندز، هلمند و کندهار وزارت صحت عامه کمپاین فرعی واکسین پولیو را در شماری از حوزه‌های کشور آغاز کرد.

این وزارت کمپاین ۵ روزه را در حوزه شرق، جنوب‌شرق، جنوب و شمال‌شرق کشور آغاز کرده‎است.

داکتر پرویز مسئول بخش معافیت کتلوی وزارت صحت عامه روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که همزمان با این کمپاین، کمپاین تطبیق واکسین سرخکان نیز در این ولایات آغاز گردیده و تمام اطفال کمتر از ۵ سال واکسین می‎شوند.

وی افزود:

"کمپاینِ که امروز آغاز می‎شود یک کمپاین فرعی می‎باشد که اکثراً در حوزه شرق، جنوب‌شرق، جنوب و شمال‌شرق است که کندز، بلخ، هرات، تخار را دربر می‎گیرد همزمان با این کمپاین واکسین سرخکان هم آغاز می‎شود همزمان تطبیق می‎شود با استراتژی مختلف کمپاین پولیو خانه به خانه می‎باشد و کمپاین سرخکان محل به محل؛ به این معنی که یا در مسجد یا جای دیگر کمپاین واکسین سرخکان تطبیق می‎شود."

به‌گفته داکتر پرویز، در جریان این کمپاین که ۵ روز ادامه دارد، بیش از ۵۲ هزار تن از کارکنان آموزش دیدۀ واکسین پولیو در محلات‌شان خانه به خانه خواهند رفت تا اطفال را واکسین نمایند.

مقامات وزارت صحت عامه می‎گویند، روز جمعه هفته جاری تیم‎های واکسین پولیو از خانواده‎های نیز دیدن می‎کنند که در روزهای نخست کمپاین از واکسین باز مانده‎اند تا یقین حاصل نمایند که تمام اطفال واکسین و وقایه شده‎اند.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، تاکنون این وزارت، برای مهار ۹ مرض کشنده و خطرناک دوره طفولیت مانند توبرکلوز، فلج اطفال، دیفتری، سیاه سرفه، انفلونزا، زردی سیاه، سینه بغل، سرخکان و تیتانوس نوزادان و مادران که سبب معلولیت دایمی و یا مرگ آن‌ها می‎گردند، واکسین تهیه نموده که به صورت رایگان برای اطفال زیر سن دو سال در سراسر کشور تطبیق می‎گردد.

این سخنان در حالی مطرح می‎گردد که در تازه‌ترین مورد یک دختر ۱۴ ماهه در ولایت کندز قربانی مرض پولیو گردیده‎است.

از سوی هم برخی اعضای کمیسیون صحت مشرانو جرگه این اقدام وزارت صحت عامه را ستایش کرده از مخالفین مسلح دولت خواستند تا مانع تطبیق واکسین در ولایات ناامن کشور نشوند.

نثار حارس یک‌تن از اعضای این کمیسیون می‎گوید:

"ما از این اقدام وزارت صحت عامه استقبال می‎کنیم و در پهلوی آن از مخالفین مسلح دولت افغانستان می‎خواهیم که زمینه را برای واکسیناتورها نه‌تنها مساعد سازند که اطفال را واکسین نمایند بلکه تأمین امنیت جان واکسیناتورها را هم ضمانت کنند تا آنان در مناطق‌شان واکسین را انجام دهند."

حارس همچنان از تمام والدین خواست تا در تطبیق واکسین اطفال‌شان سهل‌انگاری نکنند.

مقامات وزارت صحت عامه می‎گویند، ۱۲ نوع واکسین دوران طفولیت در ۱۸۰۰ مرکز صحی در سراسر کشور بصورت رایگان تطبیق می‎گردد.

XS
SM
MD
LG