لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۹

برخی باشنده‌گان بدخشان: شاروال فیض‌آباد، رهبر گروهی از تفنگداران است


در حالیکه حکومت بارها از ادامه تلاش‎ها برای انحلال گروه‎های تفنگدار غیر مسئول خبر داده اما گزارش‎ها از ولایت بدخشان در شمال‌شرق افغانستان می‎رسانند که شاروال فیض‌آباد در کنار مسئولیت در اداره شاروالی، گروهی از افراد مسلح غیر مسئول را نیز رهبری می‎کند.

شماری از باشنده‎های ولایت بدخشان از حضور افراد مسلح غیر مسئول و تفنگداران مربوط به شاروال فیض‌آباد شکایت دارند.

این باشنده‌گان می‎گویند، شاروال فیض‌آباد در کنار مسئولیت دولتی، گروهی از افراد مسلح غیر مسئول را نیز رهبری می‎کند.

آنان در صحبت با رادیو آزادی گفته‎اند که افراد مسلح این مسئول دولتی توانایی هر کار غیر قانونی در شهر فیض‌آباد را دارند.

بدخشان
بدخشان

به‌گفته این باشنده‎ها تفنگداران غیر مسئول درد سری بزرگیست برای آنان.

شریف یکی از این باشنده‌گان می‎گوید:

"افراد مسلح جنرال صاحب نذیر محمد که فعلاً شاروال فیض‌آباد است صلاحیت عام و تام دارد، بخواهد کسی را اختطاف می‎کند، بخواهد کسی را برکنار می‎کند، هر کار از دست‌اش میاید."

عبدالرحمن یکی دیگر از باشنده‎های ولسوالی خاض بدخشان می‌گوید:

"برعلاوه طالبان یک مزاحمت کلان در افغانستان ایجاد کرده، افراد مسلح غیر قانونی هم در سرتاسر افغانستان و بدخشان بی‌بندوباری ایجاد کرده‌اند."

پولیس قوماندانی امنیه بدخشان هم موارد از خلاف‌کاری‎های تفنگداران شاروال فیض‌آباد را شاهد بوده‎است.

محمد نبی بیان آمر امنیت و سرپرست قوماندانی امنیه بدخشان در صحبت با رادیو آزادی به گشت‌وگذار افراد نزدیک به نذیر محمد در موترهای شیشه سیاه و برخی خلاف‌کاری‎های دیگر این افراد، اشاره می‎کند.

فیض آباد
فیض آباد

وی افزود:

"فلم‌های شیشه‎های موترهای شان را پاک کرده‎ایم و در عین حال بعضی‌شان را توقیف کرده‎ایم و آن‌چه مربوط غصب زمین می‎شود میشه از والی و شاروالی سؤال کنین، و این موترها تنها مربوط شاروال نی که مربوط افراد دیگری بدخشان هم بودند."

در کنار طالبان که در حال حاضر کنترول کامل دو ولسوالی را در بدخشان دارند، افراد مسلح غیر مسئول نیز از نگرانی‎های مردم این ولایت به حساب میاید.

جنرال نذیر محمد بیش از پنج سال می‎شود در فیض‌آباد شاروال است و گزارش‎ها می‎رساند که او رهبری کننده یک گروه مسلح نیز است.

تلاش کردیم تا رقم دقیق تفنگداران مربوط به جنرال نذیر محمد شاروال فیض‌آباد را به دست بیاوریم اما هیج مقام دولتی در این باره چیزی نمی‎گوید.

احمد فیصل بیگزاد والی بدخشان در باره افراد مسلح شاروال فیض‌آباد می‎گوید، هر زمانی که احساس شود که تفنگداران این شاروال خطری به دولت باشد، در برابرش اقدام خواهد شد، اما به‌گفته وی افراد مسلح شاروال راجستر شده در قوماندانی امنیه این ولایت‎ اند.

بیگزاد: این آدم در ضمن این‎که شاروال است در گذشته قوماندان مسئول این ولایت بود.
بیگزاد: این آدم در ضمن این‎که شاروال است در گذشته قوماندان مسئول این ولایت بود.

او افزود:

"این آدم در ضمن این‎که شاروال است در گذشته قوماندان مسئول این ولایت بوده و دولت خواسته از نیروهای مسلح این‎ها در دفع و ترد دشمن از او استفاده شود و تعداد دقیق‌اش را نمی‎دانم."

اداره مستقل ارگان‎های محل از ابراز نظر در این باره خودداری کرد و اما جنرال نذیر محمد شاروال شهر فیض‌آباد از طریق تیلیفون به موارد یاد شده این‌گونه جواب می‎دهد:​

"تماماً بدخشان که مربوط به خیزش مردمی است مربوط به ما می‎شوند و همین افراد که در باره من گپ زده‎اند بپرسین که چقدر مسلح دارد و در جنگ‎ها به چی تعداد کشته و زخمی داشته."

نکته مهم این‌که هیچ مقام دولتی به‌شمول والی بدخشان در باره شمار افراد مسلح مربوط به این شاروال چیزی نمی‎دانند.

خود شاروال هم نخواست در باره تعداد افراد اش به ما معلومات دهد.

گذشته از این، پیش از این گزارش شده بود که در کنار قوماندانان پیشین، شماری از مقام‎های حکومتی، اعضای شورای ملی و حتی برخی افراد بیرون از حکومت هم افراد مسلح غیر مسئول دارند.

شاروال فیض آباد؛ رهبری کننده گروهی از تفنگداران بدخشان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:22 0:00

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG