لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

حکومت از ارائه معلومات در مورد پروژه‎های بزرگ ملی انکار می‌کند


هرچند حکومت به ویژه رئیس جمهور غنی همواره تأکید کرده‎است که دسترسی به معلومات حق هر افغان است اما کمیسیون نظارت از دسترسی به اطلاعات می‎گوید که حکومت در این زمینه ناکام بوده‎است.

کمیسیون نظارت از دسترسی به اطلاعات می‎گوید که حکومت در مورد ارائه معلومات از پروژه‎های بزرگ ملی کشور ناتوان شده‎است.

اکرام افضلی رئیس این کمیسیون می‎گوید که تا کنون حکومت تنها شعار می‎دهد و در عمل هیچ چیزی را انجام نداده‎است.

افضلی گفت که حکومت باید در مورد تمام پروژه‎های بزرگ ملی و روند حکومتداری به مردم اطلاعات به موقع بدهند.

افضلی: حکومت باید در مورد تمام پروژه‎های بزرگ ملی و روند حکومتداری به مردم اطلاعات به موقع بدهند.
افضلی: حکومت باید در مورد تمام پروژه‎های بزرگ ملی و روند حکومتداری به مردم اطلاعات به موقع بدهند.

وی افزود:

"زمانی‎که فرصت حساب دادن یا ارائه معلومات می‎رسد حکومت درین زمینه ناتوان می‎شود و تنها به شعارها و وعده‎ها اکتفا می‎کند و این گونه حکومتداری برای مردم قابل قبول نیست."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که با وجود تماس‎های مکرر ما هیچ یک از اداره مسئول حکومتی حاضر به ارائه معلومات در مورد پروژه تاپی نشدند.

امضای سند پروژه تاپی
امضای سند پروژه تاپی

روز دوشنبه خواستیم تا پیشرفت‎ها در مورد پروژه تاپی را با مردم شریک بسازیم.

اما با تماس‎های مکرر به سرپرست وزیر، معینان و سخنگوی وزارت معادن و پترولیم، آنان از ابراز نظر در این مورد خودداری کردند.

سخنگویان ریاست جمهوری و وزارت تجارت می‎گویند که ارائه جزئیات اخیر در مورد پروژه تاپی مسئولیت وزارت معادن و پترولیم است اما سخنگوی وزارت معادن می‎گوید که اجازه ندارد تا در این مورد صحبت کند.

پروژه انتقال گاز از ترکمنستان به هند به نام «تاپی» در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی توسط رئیس جمهور افغانستان و همتای ترکمنستانی‌اش به امضا رسید.

این خط لوله گاز پس از طی کردن ۱۴۷ کیلومتر در داخل خاک ترکمنستان وارد افغانستان می‎شود و از ولایت‎های فراه، کندهار، هرات و هلمند می‎گذرد و از طریق پاکستان به هند می‎رود.

پیش از این مقام‎های افغان گفته بودند که با عملی شدن این پروژه زمینه کار برای دوازده هزار تن فراهم خواهد شد.

هرچند مردم امید عملی شدن پروژه تاپی را دارند اما حکومت از ارائه جزئیات اخیر در مورد این پروژه خودداری می‎کند اما برخی از اعضای مشرانو جرگه این مسئله را فرار از مسئولیت می‎دانند.

الکوزی: به پروژه های مهم مانند تاپی توجه نمی کنند.
الکوزی: به پروژه های مهم مانند تاپی توجه نمی کنند.

هاشم الکوزی رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی این جرگه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"آنان به پروژه‌های مهم مانند تاپی توجه نمی‌کنند هرچه زودتر باید جوانان بی‌کار جذب بازار کار شوند و این با تطبیق همچو پروژه‌ها مانند تاپی امکان دارد اما تا هنوز کار عملی این پروژه معلوم نیست."

به‌گفته آقای الکوزی با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی هرچند این امیدواری در میان افغان‎ها به میان آمد که حکومت می‎تواند با عملی کردن پروژه‎ها زمینه کار را برای صدها هزار تن فراهم می‎کند اما به‌گفته وی حکومت تا حال با دادن شعار مردم را فریب داده و اقدامات که بالای زندگی مردم تأثیرات مثبت بگذارد، صورت نگرفته‎است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG