لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

وزیر داخله: تروریستان بیشتر به ولایات سرپل و فاریاب تمرکز نظامی دارند


وزیر داخله افغانستان در مورد افزایش نا امنی‎ها و ایجاد پناه‌گاهای امن تروریستان در ولایات شمال غربی کشور ابراز نگرانی کرده می‎گوید که تروریستان بیشتر به ولایات سرپل و فاریاب تمرکز نظامی دارند.

تاج محمد جاهد وزیر داخله کشور امروز چهارشنبه در جریان دیدار با شماری از متنفذین قومی و مقامات امنیتی در بلخ گفت که سرپل، فاریاب و جوزجان از ناامن‌ترین ولایات شمالی به شمار می‎روند که مردم از حضور گسترده شبکه‎های تروریستی در آن شکایت داشته و خواهان برقراری امنیت در مناطق‌شان هستند.

وی گفت در سال گذشته طالبان می‎خواستند اکثر ولایات کشور را در تصرف خود داشته باشند، اما به دلیل مقاومت نیروهای امنیتی افغان ناکام شدند.

جاهد: ولایات فاریاب و سرپل بنابر تهدیدات و موقعیتی که دارد مورد تهدید است.
جاهد: ولایات فاریاب و سرپل بنابر تهدیدات و موقعیتی که دارد مورد تهدید است.

جاهد گفت:

"ولایات فاریاب و سرپل بنابر تهدیدات و موقعیتی که دارد مورد تهدید است و افزایش گروپ‎های تروریستی نظر به موقعیت جغرافیوی آن می‎باشد مسیر اکمال آن‎ها نیز این ولایات است و از هلمند به غور، بادغیس، پساوند و فاریاب اکمالات انتقال یافته و بیشتر تمرکز فعالیت‎های تروریستان به این ولایات است."

از سوی هم جنرال عبدالله حبیبی وزیر دفاع کشور نیز امروز چهارشنبه جهت بررسی وضعیت امنیتی ولایات شمالی و پلان گذاری‎های نظامی به بلخ سفر کرده‎است.

حبیبی می‎گوید، طالبان مسلح با آن‌که در سال گذشته با ناکامی‎های بزرگ مواجه شده و از سوی نیروهای امنیتی افغان تلفات سنگینی برای‌شان وارد شد، اما در سال ۱۳۹۶ با برنامه‎های بزرگ و قوی در تلاش ایجاد نا امنی در کشور هستند.

وی سال روان هجری شمسی را زمان پر چالش و خطر برای نیروهای امنیتی پیش‌بینی کرد.

حبیبی: چیزی را که دشمن پلان کرده بود الحمد الله نتوانست به آن اهداف شوم خود برسد.
حبیبی: چیزی را که دشمن پلان کرده بود الحمد الله نتوانست به آن اهداف شوم خود برسد.

او افزود:

"چیزی را که دشمن پلان کرده بود الحمدالله نتوانست به آن اهداف شوم خود برسد در عزم و اراده‌اش شکست خورد ولی سال ۱۳۹۶ سال آسان نیست خدا کند پیش‌بینی مه غلط باشد و درست نباشد ولی ما در سال ۱۳۹۶ با چالش بزرگ روبه‌رو هستیم."

با آن‌که وزارت دفاع افغانستان سال ۱۳۹۶ را برای قوت‎های امنیتی افغان پر چالش پیش‌بینی می‎کند و خواهان آمادگی‎های بیشتر نظامیان برای مبارزه با هراس‌افگنی است، وزیر داخله کشور می‎گوید در این سال دولت جدید آمریکا بیشتر از پیش متعهد به همکاری‎های نظامی با افغانستان است.

جاهد می‎گوید قوت‎های آمریکایی در هماهنگی با نظامیان افغان در تلاش اند تا با استفاده از تجهیزات پیشرفته دشمنان دولت را در هر منطقه کشور نابود سازند.

نیروهای امریکایی
نیروهای امریکایی

جاهد افزود:

"دولت جدید امریکا شما همه می‎شنوید و شنیدید اراده قوی دارد در مبارزه علیه تروریزم و حاضر است کمک‎های بیشتر را در اختیار نیروهای امنیتی ما قرار بدهد. آن‎ها یک پلان چهار ساله را روی دست گرفته که اهداف چهار ساله در آن است و وزارت دفاع و داخله نیز شامل آن است و اهداف برجسته آن قوت نیروهای دفاعی و تجهیز قوت‎های خاص است."

در حالی‌که مقامات ارشد امنیتی افغانستان از افزایش همکاری‎های نظامی آمریکا به قوت‎های امنیتی افغان خبر می‎دهد، چند روز پیش قوت‎های هوایی آمریکا در هماهنگی با مقامات امنیتی کشور بزرگترین بم غیر هسته‌ای را بر پناگاه‌های امن داعشیان در ننگرهار پرتاب کردند که تلفات سنگینی را بر داعشیان وارد ساخته و مواضع آنان را از بین برده است.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG