لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

سپیدار خطاب شدن طالبان منحیث گروه سیاسی از سوی روسیه را محکوم کرد


حکومت وحدت ملی علیه سخنان اخیر سفیر روسیه واکنش نشان داد.

حکومت افغانستان خطاب شدن طالبان را از سوی سفیر روسیه مقیم کابل به عنوان یک گروه سیاسی محکوم کرد.

ریاست اجرائیه در واکنش به سخنان این سفیر این کشور در کابل می‎گوید که گروه طالبان یک جریان تروریستی است نه سیاسی.

مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنجشنبه در نشستی خبری در کابل گفت، هیچ حکومتی نباید طالبان را گروه سیاسی بخواند.

رحیمی: طالبان رسما یک جریان تروریستی‎اند نه سیاسی.
رحیمی: طالبان رسما یک جریان تروریستی‎اند نه سیاسی.

رحیمی گفت:

"طالبان رسما یک جریان تروریستی‎اند نه سیاسی، هیچ حکومتی نباید به چنین اقدامی دست بزند و چنین اعلان از طرف هر حکومت یا جریان صورت بگیرد از نظر ما محکوم است."

وی گفت که طالبان می‎توانند با گذاشتن سلاح شان و پذیرفتن قانون اساسی وارد ساختار سیاسی شوند اما حالا منحیث یک گروه تروریستی در برابر نظام می‎جنگند.

این در حالیست که الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در کابل روز چهارشنبه گروه طالبان را به عنوان یک نیروی سیاسی یاد کرده و گفته‎است که برای پایان یافتن بحران در افغانستان باید با طالبان گفتگو شود.

وی افزوده‎است که مسکو از دولت قانونی افغانستان و برقراری صلح با مالکیت افغان‎ها حمایت می‎کند اما این حمایت در شرایطی است که طالبان رابطه خود را با القاعده قطع کند و قانون اساسی کشور خود را بپذیرند.

این باری نخست نیست که چنین اظهاراتی از سوی مقام‎های روسی ابراز می‎شود، پیش از این مقام‎های روسی پذیرفته‎اند که با طالبان در تماس‎اند اما کمک نظامی با این گروه را رد کرده‎اند.

اما برخی مقام‎های افغان و شماری از اعضای ولسی جرگه گفته‎اند که اسناد در اختیار دارند که نشان می‎دهد روسیه از طالبان حمایت نظامی کرده‎است.

اخیرا گزارش‎های نیز نشر شد که یک هیئت روسی از کمپ طالبان در وزیرستان شمالی نیز دیدار کرده‎است.

خطاب کردن طالبان از سوی سفیر روسیه مقیم کابل به عنوان گروه سیاسی واکنش هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان را نیز به همراه شده‎است.

محمد نذیر احمد زی معاون دوم این جرگه و فردی که ادعا دارد اسناد در مورد کمک نظامی روسیه با طالبان در اختیار دارد روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت که هیچ کشوری حق مداخله در امور افغانستان را ندارد.

احمدزی: از وزارت خارجه می خواهیم هرچه زودتر سفیر روسیه در کابل را احضار کند.
احمدزی: از وزارت خارجه می خواهیم هرچه زودتر سفیر روسیه در کابل را احضار کند.

وی از وزارت امور خارجه افغانستان نیز خواستی دارد:

"از وزارت خارجه می خواهیم هرچه زودتر سفیر روسیه در کابل را احضار کند و جدا برایش گوشزد کند تا از مداخله دست بردارد در غیر آن مردم خاموش نخواهند نشست چون عملا مداخله در امور داخلی افغانستان است."

شماری از کارشناسان سیاسی افغان از جمله بشیر بیژن می‎گوید که سیاسی خواندن یک گروه تروریستی، به معنی مشروعیت بخشیدن و دادن جرات به آن گروه‎است.

وی از حکومت می‎خواهد تا دیگر در این مورد خاموش نباشد زیرا افغانستان به گفته وی با بحران تازه روبرو خواهد شد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG