لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

مقامات افغان و امریکایی: عملیات در اچین هنوز هم ادامه دارد


مقام‎های افغان و امریکایی می‌گویند، عملیات در منطقه نزدیک به محل اصابت بمب بزرگ غیر هسته ‌یی امریکا در ولسوالی اچین ننگرهار تا هنوز ادامه دارد.

نیروهای امریکایی یک هفته پیش بزرگ ترین بمب غیر هسته یی خود را بر منطقه مومند درۀ اچین پرتاب کرد که هدف آن از بین بردن مواضع زیر زمینی جنگجویان گروه داعش بود.

پس از پرتاب این بمب، سوالاتی در بارۀ چگونگی تصمیم پرتاب چنین یک بمب بزرگ به میان‌آمد و شماری از فعالان، به شمول هیأتی از ولسی جرگه را واداشت تا از نزدیک منطقه را بینند و مطمین شوند که به مردمان عام خساره نرسیده‌است.

نذیر احمد احمدزی معاون دوم ولسی جرگه گفت، هیأتی انتظار می‌کشد، تا نیروهای امنیتی افغان برای سفرشان به منطقه زمینه سازی نمایند.

احمدزی: لازم دانستیم تا هیئت را به منطقه بفرستیم و هیأت در هفته آینده به آن‎جا سفر خواهد کرد.
احمدزی: لازم دانستیم تا هیئت را به منطقه بفرستیم و هیأت در هفته آینده به آن‎جا سفر خواهد کرد.

وی افزود:

"به خاطر این‎که، نمایندگان ملت از حقیقت آگاه شوند، ما لازم دانستیم تا هیئت را به منطقه بفرستیم و هیأت در هفته آینده به آن‎جا سفر خواهد کرد. حکومت و سکتور امنیتی مسئولیت رساندن هیئت به محل و تامین امنیت آن را دارد."

رویترز می‌گوید، مقام‎های افغان مدعی اند که در نتیجه این حمله تلفات سنگین به گروه داعش وارد شده و غیرنظامیان صدمه نه دیده‎اند.

به گفته آن‎ها هنوز به محلی که بمب پرتاب شده به کسی اجازه داده نمی‌شود که به طور مستقل این معلومات را تائید کند.

اما برخی از ساکنان محل به رادیو آزادی گفتند که پیش از استفاده از این بمب بزرگ، افراد ملکی از منطقه تخلیه شده و به آن‎ها آسیبی نرسیده‎است.

رویترز به نقل از ویلیم سالوین سخنگوی نیروهای نظامی امریکا در افغانستان می‌گوید، قوای امریکایی که یکجا با نیروهای امنیتی افغان صبح همان روز به محل اعزام گردیده و یکجا عملیات انجام دادند، در حال حاضر منطقه را ترک کرده‌‎اند.

اما به گفته وی تا هنوز هم در این منطقه سرحدی عملیات دوام دارد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در نتیجه این حمله نزدیک به صد جنگجوی گروه داعش کشته شده‎اند.
وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در نتیجه این حمله نزدیک به صد جنگجوی گروه داعش کشته شده‎اند.

سالوین به خبرگزاری رویترز گفته‎است که محدودیت برای دیدن از این منطقه به خاطری وضع شده که جنگ در آن‎جا ادامه دارد و آن‎ها در حال حاضر مصروف عملیات هستند.

او گفت، نیروهای نظامی امریکا تلاش نهایی خود را انجام دادند که در نتیجه این حمله به مردمان ملکی ضرر نرسد.

در این میان، جگرن شرین آقا مسئول مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب مستقر در ننگرهار در صحبتی با رادیو آزادی همچنان گفت، عملیات مشترک نیروهای امنیتی افغان و امریکایی تاهنوز هم در محل ادامه دارد و آن‎ها برای تصفیۀ منطقه از وجود جنگجویان داعش پایگاه‎های را ایجاد کرده‌اند.

در این حال، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان گفت، به تحقیقات شان دوام می‌دهند.

اما او در باره شمار تلفاتی که وزارت دفاع افغانستان اعلان نموده، تبصره نکرد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در نتیجه این حمله نزدیک به صد جنگجوی گروه داعش کشته شده‎اند.

سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان گفت، قوای امریکایی در حال حاضر به تخریب و بمبارمان مواضع و تونل‎های نیمه تخریب شده جنگجویان گروه داعش ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG