لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

فارن پالیسی: امریکا با پرتاب "مادر بمب‌ها" قدرتش را نشان داد


هر چند، نیروهای نظامی امریکا یک هفته پیش بمب بزرگی را بر مواضع جنگجویان گروه داعش درولسوالی اچین ننگرهار پرتاب کرد، اما رسانه های غربی تاکنون هم در باره این بمب و تاثیرات آن مقالاتی را به نشرمی رسانند.

میل
روزنامه میل می‌نویسد، بزرگان قوم در اچین از پرتاب بمب از سوی نیرو های امریکایی ستایش کرده و می‌گویند، در نتیجه این حمله مواضع جنگجویان گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش از بین رفته و تهدید ناشی از موجودیت این گروه کاهش یافته است.


روزنامه میل در ادامه این مقاله می‌نویسد، در حال حاضر نیروهای امریکایی و قوای افغان مشترکاً عملیاتی نظامی را در نزدیکی محلی بر علیه گروه داعش به راه انداخته اند که بمبی بنام مادر بمب ها در آنجا پرتاب گردیده است.


روزنامه میل از قول مردمان محل و مقام‌های افغان می‌نویسد که دراین حمله به غیر نظامیان صدمه وارد نشده و در ننتجه آن، ۹۶ جنگجوی گروه داعش کشته شده اند.


به نوشته روزنامه، با آنکه، بزرگان قوم از پرتاب این بمب بر مواضع زیر زمینی گروه داعش استقبال کردند، اما عدهء از سیاستمداران افغان به شمول حامد کرزی رئیس جمهور اسبق افغانستان این اقدام قوای نظامی امریکا را محکوم کرده اند.


فارن پالیسی
نشریه فارن پالیسی هم مقاله را روی این موضوع به نشر رسانده و در قسمتی از آن می‌نویسد، رهبران افغان می‌خواهند که امریکا در جنگ جاری بر ضد گروه داعش از نیروی قوی کار بگیرد.


نشریه در ادامه این مقاله از قول ذبیح الله زمری عضو شورای ولایتی ننگرهار می‌نویسد: "بمب که بر مواضع گروه داعش پرتاب گردید، یک اقدام موفق بود." او به نشریه فارن پالیسی گفت، از این اقدام خرسند است. زیرا، در این حمله به ملکی ها آسیبی نرسیده و تنها مواضع زیر زمینی گروه داعش تخریب شده اند.


در گزارش از قول این عضو شورای ولایتی ننگرهار نوشته شده که می‌گوید، بزرگان قوم و موسفیدان از ولسوالی های شینواری و کوت که در مجاورت اچین واقع اند، با او تماس گرفته از این اقدام بر ضد گروه داعش استقبال کرده اند. زیرا این گروه تهدید بزرگی برای مردم این مناطق به شمار می‌رود.


نشریه فارن پالیسی به اظهارات یک تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران مستقر در واشنگتن اشاره کرده می‌نویسد، هدف اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ از پرتاب بمب بنام مادر بمب ها، نشان دادن قدرت است.

نشریه در ادامه می‌نویسد، "با ذبیح الله زمری عضو شورای ولایتی ننگرهار موافق است که امریکا با پرتاب این بمب بزرگ قدرت خود را نشان داد."

نشریه از قول آقای زمری می‌نویسد، امریکا می‌خواهد قدرت اش را به کشور های مانند، روسیه و پاکستان نشان دهد تا برای روس ها هشدار باشد که از طالبان حمایت نکنند و برای پاکستان بگوید که دیگر دهشت افگن تولید نکند.

XS
SM
MD
LG