لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

ارشد: حکمتیار بزودی در لغمان و یا ننگرهار ظاهر خواهد شد


حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار اعلام کرده‌است که رهبر این حزب در هفته پیشرو و پس از رهایی دسته اول زندانیان این حزب از سوی دولت افغانستان، در ولایت لغمان و یا ننگرهار ظاهر خواهد شد.

حشمت الله ارشد یکی از سخنگویان این حزب می‌گوید، احتمال می‌رود آقای حکمتیار در یکی از این دو ولایت سخنرانی نیز کند.

حشمت الله ارشد یکی از سخنگویان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار
حشمت الله ارشد یکی از سخنگویان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار

وی گفت:

"ما مطمین هستیم که در هفته پیشرو با آزاد شدن زندانیان سیاسی حزب اسلامی برادر مجاهد حکمتیار صاحب در ولایت لغمان و یا جلال آباد ظاهر شوند، بعدا برای آمدن شان به کابل آمادگی های که ضرورت است صورت بگیرد که بعداً به کابل تشریف بیاورند."

آقای ارشد می‌گوید، حکمتیار پس از آمدن به کابل در منطقه دارالامان، زندگی خواهد کرد.

از امضای توافق‌نامه صلح میان حکومت افغانستان و گلبدین حکمتیار نزدیک به هفت ماه سپری شده‌است اما بر اساس گفته‌های سخنگویان حزب اسلامی، عملی نشدن تمام مواد این توافق‌نامه سبب تأخیر در آمدن حکمتیار به کابل شده‌است.

سخنگویان حزب اسلامی گفته اند، در حال حاضر، کار‌های مقدماتی برای ظاهر شدن حکمتیار از سوی کمیسیون تطبیق این توافق‌نامه در حال تکمیل شدن است.

نام آقای حکمتیار پیش از این از فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف شد و رهایی زندانیان این حزب از بند حکومت، یکی دیگر از شرط‌های این حزب برای ظاهر شدن گلبدین حکمتیار خوانده شده‌است.

پیش از این ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده بود که دسته اول زندانیان حزب اسلامی به زودی آزاد خواهند شد اما حزب اسلامی می‌گوید، کار بالای آزادی این زندانیان به سرعت به پیش می‌رود.

نیامدن گلبدین حکمتیار به کابل و عملی نشدن توافق‌نامه در این هفت ماه مورد انتقاد برخی سناتوران افغان قرار گرفته است.

محمد آصف صدیقی معاون مشرانو جرگه افغانستان روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، دولت افغانستان و حزب اسلامی باید برای تطبیق توافق‌نامه صلح تلاش بیشتر کنند.

به گفته وی، باید آقای حکمتیار زودتر به کابل بیاید، زیرا به باور وی آمدن رهبر حزب اسلامی می‌تواند بر روحیه مخالفان مسلح دولت در میدان‌های جنگ، تأثیرات منفی وارد کند.

وی گفت:

"به این موضوع خاتمه بخشیده شود و هر چه زودتر حکمتیار صاحب به کابل بیاید، کسانی که طرفدار حزب اسلامی اند علاقمند آمدن وی هستند و آمدن وی خود به خود تأثیر بالای جنگ دارد و روحیه مخالفان را ضعیف تر می‌سازد و به نفع افغانستان است."

پیش از این مقام‌های افغان نیز ابراز امیدواری کرده و گفته بودند که آمدن حکمتیار به کابل می‌تواند پیامی باشد به دیگر مخالفان مسلح دولت افغانستان و حزب اسلامی نیز از دیگر مخالفان مسلح دولت خواسته بود تا با روند صلح یکجا شوند.

معاون مشرانو جرگه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفته است، مخالفان مسلح دولت هیچگاهی از طریق جنگ برنده نخواهند شد، به باور وی، طالبان و دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت باید به مانند حزب اسلامی برنامه صلح افغانستان را قبول کنند.

گزارش: نصرت پارسا

مرتبط

XS
SM
MD
LG