لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

افزایش تشنج و نگرانی در مورد برنامه‌های اتمی کوریای شمالی!


تشنج و نگرانی در مورد برنامه‌های اتمی کوریای شمالی بار دیگر بیشتر شده‌است.

تشنج جیوپولیتیکی هر بهار در شبه جزیره کوریا افزایش می‌یابد، اما در هفته‌های اخیر هیجان چندین برابر شدیدتر شده زیرا در این بازی سالانه یک بازیکن نو غیر قابل پیشبینی علاوه شده‌است، یعنی دونالد ترمپ.

در هر بهار وقتی که تمرینات مشترک نظامی بین امریکا و کوریای جنوبی انجام می‌شود کوریای شمالی آنرا محکوم نموده یک مقدمه یا مشق برای اشغال می‌خواند.

اما این بار تهدید و عکس‌العمل به تهدید از دو جانب تفاوت دارد و موج تشنج‌های را ایجاد کرده که توجه تمام جهان را به خود جلب نموده‌است.

کوریای شمالی می‌گوید که برای دفاع از خود به اسلحه اتمی نیاز دارد و ناظران تائید می‌کنند که کوریای شمالی به ساختن راکت‌های که توان انتقال سرگلوله‌های اتمی را به امریکا داشته باشد، نزدیک شده‌است.

وزیر خارجه امریکا ریکس تیلرسن ماه گذشته گفت، چون اعلان چندین دور تحریم‌ها نتوانست کوریای شمالی را از دوام برنامه‌های اتمی‌اش باز دارد، از این رو امریکا گزینه نظامی را روی میز نگهداشته است.

مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا در ملاقات با مقامات جاپانی اظهار داشت که به فشارهای بیشتر بالای کوریای شمالی نیاز است.

مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا
مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا

وی گفت:

" وارد کردن فشار از سوی ما ضرور است. به عقیده امریکا زمان آن رسیده که جامعه جهانی از فشارهای دپلوماتیک و اقتصادی بر علیه کوریای شمالی استفاده نماید تا این کشور را متوقف بسازد، اقدامی که در یک نسل گذشته کوریای شمالی توانسته است موفقانه آنرا نادیده بگیرد. ما راحت نمی‌نشینیم و مدارا هم نخواهیم کرد تا به هدف ایجاد یک جزیره عاری از اسلحه اتمی کوریا برسیم."

کوریای شمالی در یک ماه گذشته دو آزمایش راکتی انجام داده و چنین پیشبینی می‌شود که ششمین آزمایش اتمی را نیز انجام خواهد داد.

در گذشته چنین فعالیت‌های کوریای شمالی با عکس‌العمل‌های امریکا روبرو شده بود، ولی هیچگاه کسی در مورد اقدامات عملی امریکا فکر نمی‌کرد.

اما رئیس جمهور نو امریکا کسی است که اقداماتش غیر قابل پیشبینی می‌باشد که می‌توان حمله هوایی بر قرارگاه نظامی در سوریه و استفاده مادر همۀ بمب‌ها در افغانستان را مثال آن دانست.

جریان رسم گذشت نظامی در کوریای شمالی
جریان رسم گذشت نظامی در کوریای شمالی

به نظر تحلیلگران این اقدامات شاید پیامی برای کوریای شمالی هم بوده باشد و مارک فیتز پاتریک مدیر انستیتوت بین‌المللی مطالعات استراتژیک در واشنگتن می‌گوید به قدرت رسیدن دونالد ترمپ یک عنصر نو را افزدوه است که نمی‌توان در مورد قدم بعدی امریکا پیشبینی کرد و تهدید‌های وی در ذهن همه این سؤال را بار آورده‌است که گام بعدی رئیس جمهور ترمپ علیه کوریای شمالی چه خواهد بود؟

با افزایش تشنج بین کوریای شمالی و امریکا رسانه‌های روسی خبر داده‌اند که روسیه مهمات سنگین نظامی را به سرحدات خود با کوریای شمالی انتقال داده است.

هر چند سخنگوی کرملین دمیتری پیسکوف امروز اظهار داشت که حمل و النقل قوای نظامی در داخل قلمرو روسیه به کسی تعلق ندارد، اما رسانه‌های روسیه می‌گویند باشندگان محلی شاهد حرکت کاروان‌های نظامی توسط خط آهن به سمت سرحدات کوریای شمالی بوده‌اند.

یک مرد روسی که در ویدیو صدایش شنیده می‌شود، می‌گوید این سومین قطاری می‌باشد که از شهر خبروفسک می‌گذرد.

مقامات نظامی روسیه ادعا می‌کنند که این اقدام جز تمرینات عادی نظامی می‌باشد.

XS
SM
MD
LG