لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۱

دونالد ترمپ: ایران مطابق به روحیه توافق‌نامه عمل نکرده‌است


رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ می‌گوید موافقت‌نامه اتمی با ایران فوق‌العاده خراب است.

شش قدرت بزرگ جهان یعنی امریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و جرمنی در سال ۲۰۱۵ با ایران موافقتنامۀ را امضا کردند که اگر ایران فعالیت‌های اتمی خود را محدود بسازد غرب تحریم‌های خود را علیه ایران را کاهش می‌دهد.

اما رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ روز پنجشنبه گفت، در این مورد که ایران طبق روحیه این موافقتنامه عمل نمی‌کند با دقت تحقیق می‌کند و در زمان کوتاه در مورد آن صحبت خواهد کرد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

وی گفت:

"به نظر من آن‌ها به روحیه این موافقتنامه ضربه شدید وارد کرده‌اند. این موافقتنامه فوق‌العاده خراب است، این موافقتنامه باید امضا نمی‌شد، در این مورد باید به این ترتیب مذاکرات نمی‌شد. من چنین موافقتنامه بد را هیچگاه ندیده‌ام. من به شما گفته می‌توانم که ما با احتیاط آن را مطالعه می‌کنیم و بعد در مورد آن سخن خواهیم گفت. ولی ایران مطابق به روحیه این موافقتنامه عمل نکرده‌است که باید می‌کرد."

وزیر خارجه امریکا ریکس تیلرسن یک روز قبل از این اظهار کرده بود که موافقتنامه در رسیدن به هدف اساسی که منع ایران از ساختن اسلحه اتمی می‌باشد، ناکام شده است.

به گفته آقای تیلرسن این موافقتنامه صرف تلاش‌های ایران را در این راستا به تعویق می‌اندازد.

ریکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا
ریکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا

وی گفت:

"اداره رئیس جمهور ترمپ هم اکنون بر فعالیت‌های ایران نظر انداخته است. من می‌خواهم به اعمال تحریک آمیز ایران اشاره کنم که همزمان با این ایران بی‌ثباتی را در بسیار کشورهای منطقه تحریک می‌کند و ترور و تشدد را توسعه می‌دهد."

در عکس‌العمل به بیانات آقای تیلرسن در مورد موافقتنامه اتمی با ایران، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران محمد جواد ظریف اظهار داشت پلان قدیمی تحریم‌های امریکا دیگر نمی‌تواند بر تلاش‌های ایران برای عملی کردن این موافقتنامه پرده بیندازد.

رئیس جمهور امریکا می‌گوید، ایران صرف در ساحه تخنیکی بر مواد موافقتنامه اتمی عمل کرده‌است اما فعالیت ایران با روحیه این موافقتنامه تطابق ندارد. از این سبب به گفته آقای ترمپ به این موافقتنامه ضربه جدی وارد شده‌است.

اما آقای ترمپ در این مورد جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

امریکا مکرراً بر آزمایش راکت‌های بالاستیک ایران اعتراض می‌کند و آنرا خلاف روحیه موافقتنامه ایران با قدرت‌های جهان می‌شمارد.

ایران هم بر ایالات متحده اتهام وارد می‌کند که به بهانه آزمایش راکت‌ها و تخطی از حقوق بشر بر ایران تحریم‌های را جاری کرده‌است که با روحیه این موافقتنامه مخالف می‌باشد.

XS
SM
MD
LG