لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۸

تبصره روزنامه‌های غربی در مورد حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ


حمله روز جمعه طالبان، بر قول اردو ۲۰۹ شاهین در بلخ، عناوین شماری زیاد از روزنامه‎های معتبر جهانرا، تشکیل می‎دهد.

دیلی میل

روزنامه بریتانیا دیلی میل در یک مقاله می‎نویسد، حمله جنگجویان طالبان بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در نوع خود یکی از مرگبار ترین حمله بر یک پایگاه نظامی به شمار می‎رود.

به نوشته روزنامه، مهاجمان بر سربازی تیراندازی کردند که یا مصروف صرف غذا در طعام خانه، یا سرگرم ادای نماز جمعه در مسجد بودند.

دیلی میل می‎نویسد، پیش از این‎که مهاجمان همه کشته شوند، درگیری با آن‎ها چندین ساعت طول کشید. روزنامه می‎نویسد، مهاجمان در این حمله از راکت، بمب دستی و ماشیندار، استفاده می‎کردند.

روزنامه در ادامه این مقاله می‎نویسد، در جریان حمله جنگجویان طالبان بر قول اردوی شاهین، طیاره‎های هلیکوپتر بر فراز آن قول اردو در پرواز بودند و امبولانس‎ها اجساد و زخمی‎های حادثه را به شفاخانه انتقال می‎دادند.

یو. اس. ای. تودی

روزنامه یو. اس. ای. تودی چاپ امریکا از سخنان جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نقل کرده می‎نویسد مهاجمان ده تن بودند، دو تن آن‎ها حمله انتحاری انجام دادند و هشت تن دیگر به زود و خورد پرداختند.

روزنامه یو اس ای تودی در ادامه این مقاله می‎نویسد، از جمع هفت قول اردو در افغانستان، قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولسوالی دهدادی بلخ موقعیت دارد که در چوکات وزارت دفاع امنیت ولایات شمال و شمالغرب افغانستان را تامین می‎کند.

واشنگتن پست

روزنامه امریکایی واشنگتن پست هم در مورد این حمله طالبان مقاله را به نشر رسانده و آن را برای حکومت رئیس جمهور اشرف غنی که از حمایت امریکا برخودار است، تهدید شمرده‎است.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، حکومت کنونی افغانستان از یک سو، به حملات جنگجویان تندرو رو به رو بوده و از سوی دیگر، در داخل در مبارزه قدرت دست به گریبان است.

روزنامه واشنگتن پست، به سفر رئیس جمهور اشرف غنی به بلخ به هدف همدردی با خانواده‎های قربانیان حادثه، هم اشاره کرده‎است.

به نوشته روزنامه رئیس جمهور مهاجمان را مردمان خارج از دین خواند، زیرا، مقام‎ها می‎گویند، جنگجویان تندرو طالبان، بر سربارانی که برای ادای نماز ایستاده بودند و یا از مسجد خارج می‎شدند، تیرانداری می‎کردند.

بر اساس مقاله چاپ شده در روزنامه واشنگتن پست، این حمله از سوی نیروهای نظامی امریکا در افغانستان محکوم شده که رهبر جنگ را در ۱۶ سال گذشته برضد شورشیان طالب به دست دارند.

XS
SM
MD
LG