لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

اطلاعات قبلی: شاید مهاجمین هنگام صرف طعام بر قول اردوی شاهین حمله کنند


نهادهای استخباراتی افغانستان از حمله روز جمعه بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولایت بلخ از قبل اطلاع داشتند و این اطلاعات چندین بار با مسئولین این قول اردو در میان گذاشته شده بود.

یک منبع معتبر امنیتی به شرط افشا نشدن نامش روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، این اطلاعات چندین بار شریک ساخته شده بود و باید تدابیر پیش‌گیرانه برای دفع این حمله صورت می‎گرفت.

این منبع گفت، این اطلاعات حتی شامل این هم بود که شاید در وقت صرف طعام بر منسوبین قول اردوی شاهین حمله شود.

درین حال کارشناسان امنیتی می‎گویند، با توجه به حملات مشابه قبلی که صورت گرفته بود باید مسئولین قول اردوی شاهین در این باره، تدابیر پیش‌گیرانه می‎داشتند.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخله روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، رهبری قول اردو و مؤظفین گارنیزیون و نوکریوالی در این باره غفلت کرده‎اند.

یارمند: هم قدم‎های سطح رهبری و هم نوکریوال و منسوبین گارنیزیون در حالت غفلت به سر بردند.
یارمند: هم قدم‎های سطح رهبری و هم نوکریوال و منسوبین گارنیزیون در حالت غفلت به سر بردند.

به‌گفته وی، امکان جلوگیری از ورود مهاجمان به داخل قول اردو وجود داشت.

یارمند افزود:

"کسی از فاصله صد متری اگر میامد باید رنجر خود را ایستاد می‎کرد و یک نفر آن‎ها تمام پرتله و اسلحه خود را می‎ماند در موتر و با یک دریشی وارد نوکریوالی می‌شد و نوکریوالی آن‎ها را شناسایی می‎کرد و بعد از او اگر واقعاً منسوب قول اردو می‎بودند اجازه داده می‌شد برای‌شان در غیر آن در همان نقطه هدف قرار می‎گرفتند، هم قدم‎های سطح رهبری و هم نوکریوال و منسوبین گارنیزیون در حالت غفلت به سر بردند."

بر اساس گفته‌های وزارت دفاع افغانستان، روز جمعه شماری از مهاجمان مسلح با استفاده از وسایط نقلیه اردوی ملی به بهانه این‎که زخمی دارند می‎خواستند وارد قول اردوی شاهین شوند.

به‌گفته مسئولان در این وزارت، زمانی‌که مؤظفین امنیتی دروازه ورودی می‎خواستند این افراد را خلع سلاح کنند، مهاجمان دست به حمله زده و وارد قول اردو شدند.

یک مقام مسئول در قول اردوی شاهین که نخواست از وی نام برده شود گفته‎است که در این رویداد نزدیک به ۱۴۰ تن کشته شده و بیش از ۶۰ تن دیگر زخم برداشته‎اند.

وزارت دفاع افغانستان خبر می‌دهد که تحقیقات در باره چگونگی این حمله آغاز شده‎است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اطلاعات استخباراتی که اگر پیش از انجام حمله به قول اردوی شاهین رسیده باشد نیز بررسی خواهد شد.

به‌گفته وی اگر مسئولین قول اردو در برابر این اطلاعات بی‌پروایی کرده باشند، مورد بازپرس قرار خواهند گرفت.

وزیری: دو سه کمیسیون ساخته شده اند.
وزیری: دو سه کمیسیون ساخته شده اند.

وزیری افزود:

"دو سه کمیسیون ساخته شده و مسئله را تحقیق می‎کنند، در هر قسمت که کسی مسئول باشد و یا غفلت کرده باشد تحقیق می‎شود و آن‎ها تشخیص می‎شود و ممکن برای آن‎ها سخت‌ترین جزا تطبیق شود."

حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین خشم نماینده‎های مردم در ولسی جرگه افغانستان را نیز برانگیخته است.

عبدالقادر زازی منشی ولسی جرگه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، بر اساس فیصله کمیته رؤسای این جرگه وزیر دفاع، لوی درستیز، قوماندان قول اردوی شاهین و مسئولین بخش‎های کشفی و استخباراتی برای استجواب به روز چهار شنبه در نشست عمومی ولسی جرگه فرا خوانده شده‎اند.

به‌گفته وی اگر جواب مسئولین در پیوند به این حمله قناعت نماینده‌گان مردم در این جرگه را فراهم نکند، مطابق قانون گزینه بعدی استیضاح برخی از مسئولان درجه یک دفاعی و امنیتی خواهد بود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG