لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۶

وزارت صحت عامه: از هر ۶ طفل افغان یک تن به واکسین‎ها دسترسی ندارد


وزارت صحت عامه افغانستان می‎گوید که واکسین یکی از آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین شیوه جلوگیری از مصاب شدن به امراض، معیوبیت‎ها و مرگ و میر اطفال است.

این وزارت می‎گوید، هر طفل قبل از سن یک سالگی با گرفتن پنج بار واکسین، از شر امراض توبرکلوز، فلج، دفتری، سیاه سرفه، تیتانوس، زردی سیاه، سینه و بغل و سرخکان در امان می‎ماند.

احمد جان نعیم معین پالیسی این وزارت امروز در نشستی به مناسبت هفته جهانی واکسیناسیون در کابل گفت که میزان مرگ و میر ناشی از امراض قابل وقایه از طریق واکسین در یک دهه گذشته در افغانستان کاهش یافته‎است.

نعیم از تمامی والدین خواست که کودکان زیر سن ۵ سال‌شان را واکسین نمایند تا در مقابل امراض کشنده وقایه شوند.

یک واکسیناتور هنگام واکسین
یک واکسیناتور هنگام واکسین

وی افزود:

"تطبیق واکسین یکی از آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین شیوه برای جلوگیری از ابتلا به امراض معیوبیت‎ها و مرگ‎های ناشی از امراض قابل وقایه با واکسین‎ها می‎باشد برنامه روزمره تطبیق واکسین تهداب طب وقایوی و صحت همگانی را تشکیل می‎دهد این خدمات که از روزهای اول حیات یک طفل آغاز می‎شود چانس زندگی صحتمند را برای وی مساعد می‎سازد."

آقای نعیم افزود که در حال حاضر ۱۲ نوع واکسین در مقابل امراض کشنده دوران طفولیت از طریق بیش از ۱۷۵۰ مرکز واکسین در سراسر افغانستان به صورت رایگان به اطفال زیر یکسال و خانم‎های باردار تطبیق می‎گردد.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، از هر شش طفل افغان یک تن آنان به واکسین‎ها دسترسی ندارد و از هر ۱۰۰۰ طفل افغان ۵۵ تن آنان پیش از سن پنچ سالگی جان‌شان را از دست می‎دهند.

آمار ارائه شده از سوی وزارت صحت عامه نشان می‎دهد که میزان مرگ و میر اطفال زیر یک سال به دلیل تطبیق واکسیناسیون از ۱۶۵ واقعه در هزار ولادت زنده در سال ۲۰۰۲، به ۷۷ واقعه در هزار ولادت زنده در سال ۲۰۱۰، و ۴۵ واقعه در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته‎است.

این در حالیست که سه واقعه مثبت پولیو در سال جاری میلادی در ولایات کندز، هلمند و کندهار ثبت شده‎است.

با تطبیق واکسین ها سالانه ۲ تا ۳ میلیون طفل از مرگ نجات می‎یابند.
با تطبیق واکسین ها سالانه ۲ تا ۳ میلیون طفل از مرگ نجات می‎یابند.

از سوی هم خانم ادیل خضر رئیس اداره یونیسف در افغانستان می‎گوید که با وجود پیشرفت در تطبیق برنامه‎های واکسیناسیون هنوز هم تنها به نصف اطفال در افغانستان رسیدگی شده‎است.

وی افزود:

"با وجود همه این پیشرفت‎ها در برنامه روزمره واکسیناسیون، ما هنوز هم تنها به نصف تعداد اطفال افغانستان رسیدگی کرده‎ایم به نیمه‌یی دیگر آن‌که رسیدگی نشده در ساحات غیر قابل دسترس و ساحات که به مشکل قابل دسترس است زندگی می‎کنند آنان اطفال اند که به امراض قابل وقایه از واکسین بیشتر از همه آسیب‌پذیر اند و تا زمانی‎که به آن‎ها رسیدگی نشود ما نباید راحت باشیم."

در عین حال نجیب‌الله مجددی مشاور رئیس جمهور در بخش صحت در این نشست گفت، هرچند تطبیق واکسیناسیون وظیفه وزارت صحت عامه می‎باشد اما وی تأکید کرد که همکاری مردم علمای دین و جامعه مدنی برای تشویق خانواده‎ها در تطبیق واکسین به اطفال‌شان نقش مهم دارد.

بر اساس آمار سازمان صحی جهان، با تطبیق واکسین‌ها سالانه ۲ تا ۳ میلیون طفل از مرگ نجات می‎یابند و در صورت تطبیق بیشتر واکسین‎ها زندگی ۱،۴ میلیون طفل دیگر نیز نجات خواهد یافت.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG