لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

مشرانو جرگه: برخی مقام‌های مهم دولتی در قاچاق مواد مخدر دست دارند


در حالیکه نگرانی‎ها در مورد قاچاق و تولید مواد مخدر در افغانستان هنوز هم پا برجاست مسئولان معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله افغانستان می‌گویند که قوماندانان محلی و افراد مسلح غیر مسئول در کنار گروه‌های تروریستی در تجارت مواد مخدر درست دارند و از آن سود می‌برند.

مهدی کاظمی سخنگوی این معینیت امروز به رادیو آزادی گفت که آنان شماری از این افراد را بازداشت نیز کرده‌اند.

کاظمی بیشتر این قوماندانان پیشین و زورمندان محلی در ساحات نا امن فعالیت دارند.

کوکنار
کوکنار

وی افزود:

"ما رد نمی‎کنیم که افراد مسلح غیر مسئول در تولید و قاچاق مواد مخدر دخیل نیستند، ما منحیث قوای تنفیذ کننده قانون مبارزه علیه مواد مخدر هر فردی مسئول یا غیر مسئول که در کار و بار مواد مخدر دست داشته باشند، در بازداشت آنان اقدام می‌کنیم."

در حالی‌که دولت افغانستان و جامعه جهانی همواره بر مبارزه جدی در برابر مواد مخدر سخن زده‌اند اما با آن هم افغانستان از جمله کشورهای است که بیشترین مواد مخدر جهان را تولید می‌کند.

در حال حاضر بر اساس گزارش‌ها حدود سه و نیم میلیون تن در این کشور از مواد مخدر به‌شکل مستقیم و غیر مستقیم متأثر اند.

مقام‎ها می‌گویند که نا امنی کشت و قاچاق مواد مخدر با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.

بر اساس معلومات معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله افغانستان عامل ۳۰ تا چهل درصد نا امنی در ولایت‎های شرقی و جنوب‌غرب، قاچاق و انتقال مواد مخدر است.

اما کمیسیون مبارزه با مواد مخدر مشرانو جرگه می‌گوید که برخی از مقام‎های مهم دولتی نیز در قاچاق مواد مخدر دست دارند.

الکوزی: برخی از مقامات دولتی در مواد مخدر دست دارند.
الکوزی: برخی از مقامات دولتی در مواد مخدر دست دارند.

محمد هاشم الکوزی رئیس این کمیسیون با آن‌که از کسی نام نمی‌برد اما تأکید دارد که باید در برابر این افراد در درون نظام نیز اقدام صورت گیرد.

الکوزی افزود:

"برخی از مقامات دولتی در مواد مخدر دست دارند، مواد مخدر از طریق شاهراه‎های بزرگ انتقال داده می‌شود و همین افراد زمینه‌سازی می‌کنند در غیر آن بازداشت می‌شوند."

اما مهدی کاظمی سخنگوی معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله افغانستان اطمینان می‌دهد، در صورت موجودیت شواهد، هر مقام در هر سطح که باشد، بازداشت خواهد‌ شد.

شماری از فعالان مدنی از جمله فرید احمد امیری می‌گوید تنها دهقانان و افراد که به‌گونه سطحی در کشت و تولید مواد مخدر دست دارند مورد پیگرد قرار می‌گیرند اما به‌گفته وی در برابر افراد زورمند حکومت هیچ زمانی ایستادگی نکرده‌است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG