لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

مشرانو جرگه: مشکلات در نظام زمینه حملات مشابه بلخ را فراهم می‌کند


مشرانو جرگه افغانستان حکومت را در پیوند به حمله بر قول اردوی شاهین مقصر دانسته می‌گوید که مشکلات درونی نظام زمینه را برای انجام چنین حملات فراهم می‌سازد.

اعضای این جرگه در نشست عمومی روز یکشنبه تأکید کردند تا زمانی‌که در داخل حکومت اصلاحات به میان نیاید پایان دادن به نا امنی‌ها کار دشوار است.

آنان پس از حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین می‌گوید که ضعف مدیریت بی‌ثباتی را درین کشور افزایش داده‌است.

اعضای مشرانو جرگه تأکید داشتند که عدم مجازات عاملین و عدم اقدام جدی علیه غفلت کننده‌گان در حکومت سبب شده‌است تا حملات مخالفین مسلح بالای مراکز نیروهای دفاعی نیز صورت گیرد.

ایزدیار: عدم مجازات عاملین و فرهنگ معافیت از عواملی اند که متاسفانه در تکرار این حوادث نقش دارند.
ایزدیار: عدم مجازات عاملین و فرهنگ معافیت از عواملی اند که متاسفانه در تکرار این حوادث نقش دارند.

محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه که رهبری نشست عمومی این جرگه را نیز به عهده داشت پس از انتقادات و نگرانی‌های شدید سناتوران درین باره گفت:

"غفلت، بی‌کفایتی، عدم مدیریت سالم، اختلافات درونی رهبران حکومت وحدت ملی، مداخله سیاسیون و زورمندان در امور امنیتی و دفاعی، افراد نفوذی و ستون پنجم در داخل نظام، عدم مجازات عاملین و فرهنگ معافیت از عوامل اند که متأسفانه در تکرار این حوادث نقش دارند."

این در حالیست که طالبان مسلح روز جمعه حملات انتحاری و مسلحانه را بالای قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ انجام دادند.

هیئت اداری مشرانو جرگه به نقل از مقامات امنیتی و دفاعی افغانستان می‌گوید که مخالفین مسلح در جریان ۴ ساعت درگیری مسلحانه با سربازان افغان در این قول اردو ۱۳۷ تن را کشته‌اند و ۶۷ تن دیگر را زخمی ساختند.

یک روز پس از این حمله رئیس جمهور غنی بخاطر بررسی وضعیت امنیتی بلخ و دیدار از قول اردوی ۲۰۹ شاهین به آن ولایت رفت.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر ریاست جمهوری روز یکشنبه طی کنفرانس مطبوعاتی گفت پس از بررسی در رابطه به حادثه قول اردوی شاهین اقدامات لازم انجام خواهد شد.

اما سناتوران با در نظرداشت تعهدات حکومت در پیوند به حملات مشابه در گذشته می‌گویند که به تعهدات حکومت باورمند نسیتند چون به‌گفته آنان تا کنون هیچ یک از بررسی‌های همچو حملات روشن ساخته نشده‌است.

مصاحبه با سربازیکه در حمله بر قول اردوی شاهین زخمی شده‌است
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:12 0:00

زلمی زابلی و رنا ‌ترین دو تن از آنان در مورد می‌گویند:

"کار اساسی و راه حل این موضوع این نیست که رئیس جمهور به آن‌جا برود و بگوید که کمیسیون ایجاد می‌کند تا حال واقعیت کدام کمیسیون روشن شده‌است"

"تا چی وقت ما قربانی دهیم تا کی تسلیت می‌گوییم و تا به کی فاتحه برگزار می‌کنیم اگر ما مدیریت درست داشته باشیم چرا امروز فرزندان ما قتل شوند چرا از مساجد و طعام‌خانه‌ها قتلگاه جور شود؟"

قبل از این مقامات حکومتی گفته‌اند، کسانی که در وظایف‌شان غفلت کرده‌اند مجازات خواهند شد و تأکید کرده‌اند که در موضوعات امنیتی و مهم کشور هیچ نوع اختلاف میان رهبران حکومت موجود نیست.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG