لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

فرانسویان برای انتخاب رئیس جمهور آینده‌شان مصروف رأی‌دهی اند


مردم فرانسه برای انتخاب رئیس جمهور آینده‌شان روانه مراکز رأی‌دهی هستند.

حدود شصت هزار مرکز رأی‌دهی در سراسر فرانسه به روی رأی دهنده‌گان باز گذاشته شدند تا رئیس جمهور آینده‌شان را انتخاب کنند.

حکومت فرانسه برای تأمین امنیت انتخابات در حالی پنجاه هزار پولیس و هفت هزار سرباز اردو را مؤظف ساخته‌است که از سال ۲۰۱۵ به این‌سو به‌خاطر کشته شدن حدود ۲۳۰ فرانسوی در حملات تروریستی در این کشور حالت اضطرار حاکم است.

انتخابات امروزی که تحت تدابیر شدید امنیتی در حال برگزاری است به‌شمول آینده اتحادیه اروپا روی برخی مسایل همانند روابط غرب با روسیه و روابط فرانسه تأثیرگزار خوانده شده‌است.

یک مرکز رأی‌دهی
یک مرکز رأی‌دهی

امروز فرانسویان در حالی به مراکز رأی‌دهی رفتند که چند روز قبل یک افسر پولیس در تیر اندازی فرد وابسته به گروه داعش کشته ‌شد.

کشته شدن یک افسر پولیس در مرکز پاریس مبارزه با تروریزم و امنیت فرانسه را نزد یازده کاندید این دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور با اهمیت‌تر ساخت.

گمانه زنی‌ها بر آن است که در انتخابات دور اول ایمانویل ماکرون «Emmanuel Macron» و مارین لوپین «Marine Le Pen» نسبت به سایر کاندیدان پیشتاز خواهند بود اما شانس راه‌یابی کاندیدان محافظه‌کار و افراطی چپ‌گرا نیز بعید خوانده نشده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که ایمانویل ماکرون در لو توکیت زادگاهش رأی داد.

ایمانویل "میانه‌رو" پس از ریختن برگه رأی به صندوق رأی‌دهی به جمعی از خبرنگاران از همه مردم بخاطر برگزار شدن انتخابات تشکری کرد.

ایمانویل: من برای همه مردم یک روز خوب و رأی‌دهی خوب آرزو می‌کنم.
ایمانویل: من برای همه مردم یک روز خوب و رأی‌دهی خوب آرزو می‌کنم.

وی افزود:

"من برای همه مردم یک روز خوب و رأی‌دهی خوب آرزو می‌کنم. بخاطر این‌که در زمانی‌که ما زندگی می‌کنیم بسیار سهل است به کسی که بخواهیم‌اش رأی بدهیم. این آرزوی دیرینه من بود و هر فرد نیز در کشور ما برای رأی‌دهی دین خود را ادا کرد. تشکر بسیار زیاد."

مارین لوپین کاندید پیشتاز دیگر نیز رأی خود را پیش از چاشت به صندوق رأی‌دهی ریخت اما مخالفان‌اش که در نزدیکی این مرکز دست به اعتراض زده بودند از سوی پولیس پاریس از محل دور ساخته شدند.

او که نامزد حزب راست‌گرای جبهه ملی است خود اش را یگانه کاندیدی یاد کرده‌است که به‌گفته او فرانسه را از افراطیان اسلام‌گرا محافظت می‌کند، آن‌چه مخالفان‌اش این شعار را سودجویی سیاسی می‌خوانند.

مارین لوپین طرفدار جدایی از اتحادیه اروپا است و ایمانویل خواستار ماندن در این اتحادیه.

برنده شدن یکی از این دو کاندید انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تأثیری به سزای روی روابط این کشور با جهان خواهد داشت.

فرانسه که به عنوان عضو ارشد ناتو یا پیمان اتلانتیک شمالی روی پیوستن کریمیا به روسیه و حمایت روسیه از جدایی طلبان شرق اوکراین انتقاد دارد ستون اصلی اعتراض اتحادیه اروپا بر موقف روسیه خوانده می‌شود.

گزارش: صفی‌الله ستانکزی

XS
SM
MD
LG