لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۰

ارگ: شبکه‎های منظم دولتی بیرونی در حمله بر قول اردوی شاهین دست دارند


رویداد قول اردوی شاهین به‌گونۀ بررسی خواهد شد که نتیجه آن مورد قناعت مردم و رئیس جمهور افغانستان باشد.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید، شبکه‎های منظم دولتی کشورهای بیرونی در عقب حمله‎های مشابه به رویداد قول اردوی ۲۰۹ شاهین دست دارند.

مرتضوی در یک نشست خبری ضمن بیان این مطلب همچنان گفت طالبان و دیگر گروه‎های تروریستی به تنهایی توانایی انجام چنین حمله‎ها را ندارند.

به‌گفته وی، در روزهای آینده مردم در جریان نتایج این بررسی‌ها قرار خواهند گرفت و نتیجه بررسی مورد قناعت مردم و رئیس جمهور خواهد بود.

مرتضوی: این بررسی‌ها با تمام ظرفیت‌ها و امکانات که دولت افغانستان دارد، آغاز می‌شود.
مرتضوی: این بررسی‌ها با تمام ظرفیت‌ها و امکانات که دولت افغانستان دارد، آغاز می‌شود.

او افزود:

"رئیس جمهور هدایت داده که هم از لحاظ امنیتی و تخنیکی و هم از سایر ابعاد به بررسی گرفته شود، به‌گونه که نتایج این بررسی مورد قناعت رئیس جمهور و مردم شریف افغانستان باشد، این بررسی‌ها با تمام ظرفیت‌ها و امکانات که دولت افغانستان دارد، آغاز می‌شود."

یکی از موارد که در باره حمله بر قول اردوی شاهین مطرح شده این‎است که افراد نفوذی از داخل قول اردو با مهاجمان مسلح همکاری کرده‌اند.

اما آقای مرتضوی می‌گوید، حتی اگر قوماندان قول اردوی شاهین در این باره غفلت کرده باشد، مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

بر اساس گزارش‎های تائید نا شده، در حمله روز جمعه مهاجمان مسلح بر قول اردوی شاهین بیش از ۱۴۰ تن کشته شده و بیش از ۶۰ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

اما وزارت دفاع افغانستان گفته‌است، شماری کشته شده‌ها و زخمی‎های این رویداد به بیش از ۱۰۰ تن رسیده‌است.

با توجه به توظیف هیئت‎های حقیقت‌یاب در باره حمله‎های مشابه پیش از این، شماری از اعضای ولسی جرگه نسبت به نتیجه بررسی حمله بر قول اردوی شاهین شک و تردید دارند.

کوفی: به خاطر خاموش ساختن ذهنیت عامه در روزهای اول هر یک رهبران و بزرگواران صحبت‎های آتشین می‌کنند.
کوفی: به خاطر خاموش ساختن ذهنیت عامه در روزهای اول هر یک رهبران و بزرگواران صحبت‎های آتشین می‌کنند.

فوزیه کوفی یکی از اعضای این جرگه، روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:

"به‌خاطر خاموش ساختن ذهنیت عامه در روزهای اول هر یک رهبران و بزرگواران صحبت‎های آتشین می‌کنند و می‌گویند که نتایج را شریک می‌سازیم و برای ما وقت دهید، اگر به یاد همه ما و شما باشد در رویداد شفاخانه چهار صد بستر هم گفته بودند که دو هفته بعد نتیجه بررسی‌ها را شریک می‌سازیم که متأسفانه شریک نشده، تا حال هیچ حادثه که شک و گمان مردم در آن بیشتر است و کمک‎های داخلی و نفوذی در آن بوده، با مردم شریک ساخته نشده‌است."

اما سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور گفته‎است که حکومت افغانستان اراده جدی برای مبارزه با تروریزم دارد و بررسی‌ها در باره این حمله با مردم شریک خواهد‌ شد.

وی می‌گوید که نیروهای امنیتی افغان برای از بین بردن تروریست‌ها از هر ابزار استفاده کرده می‌توانند و از این پس هیچ نظامی افغان برای کشتن تروریست‌ها سرزنش نخواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG