لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

تبصره گاردین در مورد کشته شدن یک رهبر ارشد طالبان در کندز


حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شهر مزارر شریف در شمار زیادی از رسانه‎های بین المللی سرخط ساز شده‎است.

باستن گلوب

روزنامه امریکایی باستن گلوب در گزارشی نوشته‎است در حمله روز جمعه اکثرآ آنعده سربازانی غیر مسلح هدف گرفته شدند که یا سرگرم غذا خوردن بودند و یا هم پس از ادای نماز جمعه از مسجد بیرون می‎شدند.

باستن گلوب مینویسد پس از یک حمله انتحاری در یکی از قرول‎های قول اردو، دیگر حمله کننده‎ها که لباس نظامی به تن داشتند وارد محوطه شده و به تیراندازی پرداختند.

پس ازین حمله رئیس جمهور افغانستان به ولایت بلخ رفت و یکشنبه را روز مات ملی اعلان کرد.

تا حال هم شمار دقیق تلفات این رویداد مشخص نیست اما روزنامه باستن گلوب به نقل از یک منبع در شورای ولایتی بلخ مینویسد که حد اقل ۱۴۰ سرباز درین حمله کشته شده‎اند.

همین روزنامه همچنان به نقل از یک منبع دیگر که نخواسته‎است نامش افشا شود گزارش داده که شمار کشته شده‎ها به ۱۳۷ سرباز می‎رسد.

به گزارش بوستن گلوب یکی از کشته شده‎ها قاری احمد خان نام داشت – سربازی که در یکی از مدارس دینی درس خوانده و سپس به اردوی ملی پیوسته بود.

محمد خان، برادر این سرباز اردوی ملی به بوستن گلوب گفته‎است که احمد خان حافظ قرآنکریم بود.

درین حال قاری یوسف احمدی که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‎کند مسئولیت حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین را به دوش گرفته و گفته‎است که این یک حمله انتقامجویانه به خاطر کشتار چند رهبر مهم طالبان بود.

گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی به قتل یک رهبر مهم طالبان در ولایت کندز توجه کرده‎است.

به نوشته گاردین این قومندان طالبان به نام قاری طیب والی نام نهاد طالبان در ولایت تخار بود و در نتیجه یک بمباری کشته شد.

وزارت دفاع امریکا روز شنبه گفت، این فرمانده طالبان روز دوشنبه هفته گذشته در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز به قتل رسید.

گاردین به نقل از وزارت دفاع امریکا می‎نویسد که قاری طیب برای شش سال تحت تعقیب نیروهای ائتلاف بود.

به نوشته این روزنامه بریتانیایی در اعلامیه وزارت دفاع امریکا آمده‎است که حمله هوایی بر دشت ارچی کندز بخشی از عملیاتی بود که هدف آن جلوگیری از گشت وگذار آزادانه اعضای گروه طالبان است.

گاردین در ادامه همین گزارشش می‎نویسد که مقامات امریکایی قاری طیب را مسئول مستقیم قتل نظامیان امریکایی در افغانستان می‎دانند.

وزرات دفاع امریکا گفته‎است که در حمله هوایی بالای ولسوالی دشت ارچی کند، همراه با قاری طیب هشت طالب جنگجوی دیگر نیز کشته شده‎اند.

XS
SM
MD
LG