لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۹

بازدید کنندگان باغ وحش شهر کابل افزایش یافته است


در بیشتر خانواده های افغان، اطفال والدین را مجبور می‌سازند تا در روز های رخصتی آنان را به کدام تفریحگاه ببرند تا لحظاتی را به خوشی سپری کنند.

از جمله این تفریحگاه ها، یکی هم باغ وحش کابل است که توانسته است بعد از چندین دهه جنگ، دوباره بشکل بهتر از پیش برگردد.

به گفته آمر باغ وحش کابل، تعداد باز دید کننده‌ها روز به روز افزایش یافته که در روزهای رخصتی در حدود ده تا دوازده هزار تماشاچی از این باغ دیدن می‌کنند.

ما هم خواستیم سری به باغ وحش بزنیم و گزارشی در مورد تغییرات این باغ تهیه کنیم.

در گوشه این باغ جایی که زیاد سر سبز بود، خانوادۀ نظرم را به خود جلب کرد، نزدیک آنها رفتم و نظر شان را در باره این باغ پرسیدم.

محمد نعیم که پدر این خانواده بود گفت: به شوق دیدن باغ وحش، همراه با اعضای خانواده اش از ولایت غزنی آمده‌اند.

باغ وحش کابل علاوه بر یک تفریحگاه، یک مرکز علمی، تحقیقاتی در شهر کابل است که روزانه شمار زیادی از مردم، محصلان، شاگردان و کودکان بخاطر سیر علمی و تحقیق از این باغ بازدید می‌کنند.

واجب الله باشنده ولایت بدخشان که حالا در پوهنتون کابل درس می‌خواند، یکی از این بازدید کننده‌ها که در نزدیک خانه گرگ ایستاده بود، وی در صحبت با رادیو آزادی گفت: "دیدن از حیوانات و پرنده‌ها و چیزهای دیگری که در باغ وحش موجود است، خیلی برای شان مفید بوده و مضامینِ که مربوط به حیوانات می‌شود، در این‌جا می‌توانند در مورد آن بهتر تحقیق کنند."

در باغ وحش کابل حیواناتی از قبیل: شیر، خرس، گاو وحشی، شتر، روبا، خرگوش، کفتار، میمون، آهو، انواع ماهی‌ها و مار ها و پرندگانی همچون : طاووس، کرکس، طوطی، عقاب، بوم، کبوتر، کبک، پرندگان صحرایی و انواع خزنده‌گان یافت می‌شوند.

خانم تورپیکی یکی از مادران معلول که با دخترش به باغ وحش آمده بود می‌گوید: "کاش همیشه امنیت برقرار باشد تا او بتواند به راحتی با اعضای خانواده و دوستانش به دیدن باغ وحش بیاید."

باغ وحش کابل که در زمان محمد ظاهر، شاه سابق افغانستان ساخته شده‌است، سردار نادر فرزند محمد ظاهر اولین رئیس باغ وحش کابل بود.

سابق نگهداری حیوانات چون شیر، پلنگ، ببر و فیل به اصطلاح از جمله شان و شوکت درباریان به‌ شمار می‌رفت.

چنانکه در دوره عباسیان، هارون الرشید شیر، ببر و انواع میمون و سگ‌ها را جمع آوری می‌کرد و کسانی هم حیوانات را زنجیر پیچ به گوشه و کنار شهر می‌آوردند و به عنوان کسب و کار از نمایش آن‌ها پول بدست می‌آوردند.

فرزاد باشنده ولایت کندز که همراه با مهمانانش به باغ وحش آمده گفت، نسبت به سال‌های قبل، تغییرات زیادی به این باغ دیده می‌شود.

سرو صداهای نوجوانانی که نزدیک به قفس شیر ایستاده بودند، نظر بیشتر کسان را بخود جلب کرده بود.

من هم رفتم به طرف آن‌ها تا ببینم که مسئله از چه قرار است...
از سوی دیگر، عزیز گل ثاقب، آمر باغ وحش کابل می‌گوید، حالا که تعداد حیوانات به خصوص شیرها در باغ وحش افزود شده‌است، تعداد تماشاچیان نیز خیلی زیاد شده‌است که در روزهای عادی هفته، به تعداد دو تا دو هزار پنجصد و در روزهای جمعه و رخصتی در حدود ده تا دوازده هزار تماشاچی، به این باغ می‌آیند.

به گفته آمر باغ وحش کابل، در این اواخر یک سلسله تغییرات مثبت در این باغ رونما شده‌است.

وی می افزاید، علاوه بر کار های دیگر، توسعه باغ وحش و ساختن پارکنگ برای عراده جات تماشاچیان، یکی از کار های اساسی ایست که آنان در ظرف دو سال انجام داده‌اند.

بنابر اظهارات آقای ثاقب، غذاهای مخصوصی برای حیوانات باغ وحش در نظر گرفته شده‌است که در زمان معین برای شان توزیع می‌شود.

وی می‌گوید، در چهار اطراف باغ وحش کمره های امنیتی نصب کرده و افراد امنیتی از هر نقطه این باغ مراقبت می‌کند و به افراد بی بند و بار اجازۀ ورود به باغ را نمی‌دهند و هرگاه فردی سبب اذیت و آزار خانوادۀ شود، با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

اما آمر باغ وحش از تماشاچیان و خانواده های که در این باغ می‌آیند تقاضا نمود که با اداره باغ وحش همکار باشند و فرهنگ شهر نشینی را مراعات کنند و در قسمت پاکی و صفایی این باغ کمک کنند.
به هر حال: آنچه بیشتر ازهمه فضای باغ وحش، توجه مرا به خود جلب کرد، قفس شادی‌ها و خرگوش‌ها بود که مشغول بازی و ساعت تیری بودند، شادی ها معمولا ریسمان بازی می‌کردند و میوه می خورند و برخی اوقات که بازدیدکنندگان بعضی خوردنی‌ها را که به آنها میدادند، به شوق می گرفتند.

خرگوش ها هم، بیشتر اوقات مصروف خیز زدن، کندن و سوراخ کردن روی زمین بودند و نگاه های خیره کننده شان به تماشاچیان، خیلی جالب و دیدنی بود.

تهیه کننده شمیلا جاوید

بازدید کنندگان باغ وحش شهر کابل افزایش یافته است
please wait

No media source currently available

0:00 0:11:58 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG