لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

ستره محکمه ایران حکم ۵ سال زندان بالای نازنین زاغری را تائید کرد


 نازنین زاغری
نازنین زاغری

ستره محکمه ایران حکم پنج سال زندان را بالای یک خانم بریتانیایی ایرانی‌الاصل تائید کرد.

نازنین زاغری راتکلیف (Nazanin Zaghari-Ratcliff) در سال ۲۰۱۶ میلادی زمانی‌که می‎خواست با دختر خورد سالش به بریتانیا برود، به اتهام تلاش به‌خاطر سرنگونی رژیم اسلامی ایران در میدان هوایی تهران، دستگیر شده بود.

خانم شیرین عبادی فعال حقوق بشر، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، حکم ستره محکمه ایران را در مورد نازنین زاغری مورد سؤال قرار داده، تائید حکم را در مورد وی تحت تأثیر مأموران امنیتی خوانده‎است.

خانم شیرین عبادی در صحبت با بخش ایران رادیو آزادی، گفت:

"این هم نشانه دیگریست از عدم استقلال محاکم ایران و اصولاً دستگیری خانم زاغری نوع گروگانگیریست برای اینکه از دولت انگلیس درخواست اموالی را بکنند که دولت ایران خودش را مستحق آن میدانست."

بنیاد توماس روترز و خانواده نازنین زاغری راتکلیف اتهامات وارده بر وی را رد کرده‎اند.

خانواده وی گفته‎است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تلاش کرده‎است تا نازنین زاغری در برابر کمره فلمبرداری اعتراف کند که یک جاسوس آموزش دیده‎است، اما وی آن را رد کرده‎است.

ریچارد راتکلیف (Richard Ratcliffe) شوهر نازنین زاغری گفته‎است، استیناف آخرین چانس حقوقی خانمش برای به آزمون کشیدن فیصله محکمه بود.

به‌گفته وی نازنین زاغری به‌طور دقیق اتهاماتی را نمی‎داند که به‌خاطر آن محکوم شده‎است.

سیستم عدلی ایران از تبصره در این مورد خودداری کرده است.

خانم شیرین عبادی فعال حقوق بشر، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، در صحبت با بخش ایران رادیو آزادی، گفت:

"رفتاری را که آقای اوباما با دولت ایران کرد و در چمدان برای آزادی چهار گروگان ایرانی امریکایی به‌شمول خبرنگار واشنگتن پست که در زندان بودند پول فرستاد، دولت ایران را بد عادت کرده و باعث شدهاست تا افرادیکه دارای دو تابعیت هستند در معرض خطر قرار بگیرند، برای اینکه دولت ایران از طریق دستگیری آنها به خواستهای غیر منطقی خودش برسد."

افراد دارای تابعیت دوگانه که در ایران زندانی اند، سیامک نمازی و پدرش، روبین شاهینی (Robin Shahini) و کاران وفاداری (Karan Vafadari) امریکایی‎های ایرانی‌الاصل و عبدالرسول دری اصفهانی کانادایی ایرانی‌الاصل را شامل می‎شوند که به اتهامات مشابه در زندان‎های ایران محبوس اند.

XS
SM
MD
LG