لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

واشنگتن تایمز: پس از ۱۵ سال پایان جنگ امریکا در افغانستان روشن نیست


تایم

مجله تایم مطلبی را در مورد وضعیت امنیتی افغانستان نوشته‎است.

تایم می‎نویسد، یک هفته پس از اینکه ایالات متحده امریکا مادر همه بمب‎ها را بالای جنگجویان داعش در شرق افغانستان پرتاب کرد، حمله خونین در یک پایگاه نظامی اردوی افغانستان رخ داد که بیانگر تهدید امنیتی بزرگ از سوی شورشیان طالب در این کشور است.

به نوشته تایم، پرتاب بمب نوع GBU-43 بزرگترین بمب غیرهسته یی در ولسوالی اچین ننگرهار سرخط مطبوعات جهان را ساخت و رئیس جمهور دونالد ترمپ آن را یک ماموریت موفق عنوان کرد.

مقام‎های افغان از کشته شدن ۹۶ جنگجوی داعش در این حمله خبر دادند.

مجله تایم می‎نویسد، اگرچه گروه داعش مسئولیت چندین حمله بشمول حمله بر شفاخانه سردار محمد داود خان را که ده‎ها کشته بجا ماند به عهده گرفته‎است اما حمله بالای قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ بیانگر تشدید حملات طالبان است، گروه که نزدیک به دو دهه پیش در نتیجه حمله امریکا در افغانستان سرنگون شد.

تایم نوشته‎است، حمله بالای نظامیان افغان در بلخ در حالی صورت گرفت که فرمانده ارشد نیروهای امریکایی روی نیاز به عساکر بیشتر امریکایی در افغانستان تاکید کرده‎است.

واشنگتن تایمز

روز نامه واشنگتن تایمز نیز به وضعیت امنیتی افغانستان پرداخته‎است.

روزنامه می‎نویسد، جنگ ایالات متحده امریکا در افغانستان نه تنها بدون وقفه برای ۱۵ سال در این کشور ادامه پیدا کرد، پایان این جنگ که طولانی ترین جنگ امریکا است روشن نیست.

واشنگتن تایمز در ادامه می‎نویسد، پس از سرنگونی گروه طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان، امریکا و متحدان آن تلاش دارند که این کشور دوباره به پا بایستد و در ۲۰۱۷ میلادی وضعیت به حدی رسید که دولت مرکزی فقط ۵۲ درصد خاک این کشور را کنترول می‎کند و بشمول طالبان حتی گروه داعش نیز برای تسلط در بقیه خاک افغانستان جنگ می‎کنند.

به نوشته روزنامه، عمق آسیب پذیزی افغانستان هفته پیش زمانی روشن شد که طالبان مرگبارترین حمله خود تا به حال را بالای مرکز قول اردوی شاهین راه اندازی کردند.

وزارت دفاع افغانستان روز چهارشنبه آخرین ارقام تلفات این حمله را نشر کرده گفت که در آن ۱۳۵ تن کشته و ۶۴ تن دیگر زخمی شدند.

واشنگتن تایمز می‎نویسد، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶۷۰۰ نیروی امنیتی افغان کشته شدند که سه برابر تلفات نیرو‎های امریکایی در ۱۶ سال جنگ در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG