لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

یوناما: در سه ماه اول ۲۰۱۷ میلادی ۷۱۵ ملکی کشته شده‌اند


دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید در سه ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی ۷۱۵ فرد ملکی کشته و ۱۴۶۶ ملکی دیگر در این کشور زخمی شده‌اند.

اما یافته‌های تازه یوناما که به روز پنجشنبه نشر شد، نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در افغانستان نسبت به زمان مشابه سال گذشته، چهار درصد کاهش یافته‌است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که رقم مجموعی آسیب دیده‎های ملکیان که ۲۱۸۱ تن است در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته میلادی یعنی ۲۰۱۶ که ۲۲۶۸ (تن کشته و زخمی شده بودند)، چهار درصد کاهش یافته‌است.

در این گزارش آمده که ترک مناطق مورد منازعه و بیجا شدن مردم از محلات‌شان سبب شده تا رقم تلفات ملکی کاهش یابد.

در گزارش تازه یوناما که در رابطه به تلفات غیر نظامیان در سه ماه نخست سال جاری میلادی به روز پنجشنبه نشر شد آمده که ولایت کابل بیشترین تلفات افراد ملکی را ازبابت حملات انتحاری و گروهی داشته‌است.

پس از کابل، هلمند، کندهار، ننگرهار و ارزگان از ولایت‌های اند که شاهد تلفات بیشتر ملکی بوده‌اند.

یک شفاخانه در کابل
یک شفاخانه در کابل

درگیری‌های زمینی، مواد انفجاری جابجا شده، حملات انتحاری و سپس گروهی به عنوان عوامل اصلی تلفات ملکی در افغانستان خوانده شده‌اند.

در عین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که از تلفات افراد ملکی و هدف قرار گرفتن محلات عامه و مسکونی نگران است.

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی از طرف‌های درگیر جنگ خواست تا در جریان منازعه قوانین بین المللی را به گونه جدی مراعات کنند.

وی افزود:

"از افزایش تلفات ملکی و خصوصاً قربانی شدن افراد ملکی در جریان منازعات مسلحانه نگران هستیم و روز به روز اماکن عامه، مراکز صحی و محلات مسکونی مورد هدف قرار می‎گیرند که این مخالف صریح قوانین بین المللی است و ما امیدوار هستیم که طرف‌های درگیر جنگ توجه کرده و قوانین بشر دوستانه بین المللی را به شکل همه جانبه مراعات کنند."

در گزارش یوناما به نقل از تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان آمده که از طرف‌های درگیر جنگ خواسته تا هرگونه اقدام ممکن را برای جلوگیری از آسیب رسیدن به افراد ملکی روی دست بگیرند.

در گزارش نشر شده یوناما آمده که در تلفات زنان بیست و چهار درصد و در تلفات کودکان در افغانستان سه در صد افزایش آمده‌است.

جسد یک ملکی افغان
جسد یک ملکی افغان

بربنیاد این گزارش در سه ماه اول سال ۲۰۱۷ دو صد و هفتاد سه زن وهفتصد و سی و پنج طفل در این کشور کشته و زخمی شده‌اند.

یوناما گروه‌های مخالف مسلح دولت را مسئول شصت و دو درصد تلفات غیر نظامیان در افغانستان خوانده و نیروهای طرفدار دولت در پیوند به تلفات افراد ملکی در این سه ماه، بیست و یک درصد مقصر شناخته شده‌اند.

همچنان در گزارش یوناما آمده که جنگ بین نیروهای طرفدار دولت و مخالفان مسلح سبب وارد شدن نهُ درصد تلفات ملکی شده و مهمات منفجر ناشده بقایای جنگ عامل هشت درصد تلفات بوده‌است.

گروه‌های مخالف مسلح تاکنون در مورد گزارش یوناما در رابطه به تلفات افراد ملکی تبصره نکرده‎اند، اما طالبان مسلح پیش از این همچو گزارش‌ها را یک جانبه و دور از واقعیت دانسته اند.

در این میان دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با آن‌که گزارش یوناما در مورد وارد شدن بیست و یک درصد تلفات ملکی از سوی نیروهای طرفدار دولت را رد نمی‌کند اما می‌گوید برای جلوگیری کامل وارد شدن تلفات بر غیر نظامیان تلاش جدی صورت می‌گیرد.

وزیری: ما نمی‎خواهیم گزارش ملل متحد در این مورد را رد کنیم.
وزیری: ما نمی‎خواهیم گزارش ملل متحد در این مورد را رد کنیم.

وی افزود:

"ما نمی‎خواهیم گزارش ملل متحد در این مورد را رد کنیم، اما وزارت دفاع افغانستان کوشش می‌کند که تلفات ملکی را به صفر تقرب بدهد و عامل اصلی تلفات ملکی در کشور مخالفین مسلح هستند."

این در حالیست که ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید در گزارش تازه یوناما نیروهای امنیتی افغان نسبت به گذشته در پیوند به تلفات ملکی کمتر مسئول شناخته شده‌اند.

سخنگوی این ریاست می‌گوید حکومت متعهد است تا برای بهبود وضعیت با نهادهای بین المللی به صورت جدی همکاری کند.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG