لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۶

هشتم ثور و خاطرات کابلیان


برخی رهبران تنظیم‌های جهادی می‌گویند، ۲۵ سال قبل از امروز هشتم ثور در تاریخ افغانستان روزیست که در این روز تنها افغانستان نه بلکه برخی کشورهای همسایه‌ها شمالی نیز از استعمار شوری بیرون ساخته شد.

آنان می‌گویند، مجاهدین افغان از سال ۱۳۵۷ بخاطر مداخله شوروی در افغانستان به جهاد آغاز کردند و با قربانی دادن ده‌ها هزار مجاهد و حامیان آنان توانستند در سال ۱۳۷۱ حکومت به حمایت شوروی سابق را سرنگون ساخته و حکوم مجاهدین را ایجاد کردند.

باقیمانده‌های یک تانک روسی در افغانستان
باقیمانده‌های یک تانک روسی در افغانستان

مولوی محمد مختار مفلح رهبر نهضت اسلامی افغانستان روز پنجشنبه در مراسمی که به مناسبت روز هشت ثور راه اندازی شده بود گفت:

" ملتی که با قوت و ایمان شوروی سابق را با شکست مواجه ساخت ملت عزیز و مجاهد افغانستان ۱۴ سال تمام بخاطر دفاع از اسلام و میهن خویش قهرمانانه به جهاد آغاز کردند تا روزی را بنام هشتم ثور پدید آوردند."

در تاریخ هفت ثور ۱۳۵۷ مصادف است با کودتای رژيم خلق عليه ریاست جمهوری سردار محمد داوود خان در افغانستان و پس از پیروزی حزب دیموکراتیک خلق افغانستان، نور محمد تره کی رئیس این حزب، به حیث اولین رهبر این نظام اعلام گردید.

پس از ایجاد آن حکومت میلیون‌ها افغان خانه و قریه‌شان را رها کرده و علیه حکومت آن زمان جهاد و مبارزه علیه حکومت را آغاز کردند.

به گفته اعضای تنظیم‌های جهادی، آنان پس از چهارده سال مبارزه مسلحانه بر ضد نیروهای اتحاد شوروی سابق و حکومت کابل بلاخره در سال ۱۳۷۱ هجری شمسی توانستند ریاست جمهور داکتر نجیب الله را سقوط دهند و به تاریخ هشتم ثور همان سال به رهبری صبغت الله مجددی حکومت اسلامی را به وجود آوردند.

داکتر نجیب
داکتر نجیب

از سوی هم عادل شنیواری یک تن از باشندهای کابل حکومت مجاهدین را بهتر از حکومت تحت حمایت شوروی سابق دانسته چنین می‌گوید:

" هفتم ثور روز بدی بود کشور بدست یاغی‌ها افتاد انقلاب شد و پس از آن سه میلیون افغان شهید شدند به همین دلیل روز خوب نبود."

اعضای تنظیم‌های جهادی هشتم ثور را روز کامیابی مجاهدین در تاریخ کشور می‌دانند اما برخی دیگر از شهریان کابل از هشتم ثور خاطرات خوب ندارند.

آنان می‌گویند، پس از روی کار آمدن حکومت مجاهدین جنگ‌های داخلی میان آنان بخاطر بدست آوردن قدرت به میان امد که تنها در شهر کابل بیشتر از شصت هزار تن کشته شدند.

عبدالستار یکتن از باشند‌های کابل می‌گوید:

" والا هفت ثور بهترین روز بود خوب تجلیل می‌شد بعد از هشت ثور که این مردم آمد وضعیت افغانستان بدتر شد مردم با مشکلات مواجه شد."

برخی افغانان چنین می‌گویند، آنان از هفتم و هشتم ثور و از حکومت ریِژیم طالبان و همچنان از حکومت فعلی خاطرات خوش ندارند.

آنان می‌گویند، یکی از این نظام‌ها هم در زندگی آنان تغیرات مثبت نیاورده‌است.

XS
SM
MD
LG