لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

واکنش کابل علیه اظهارات اخیر وزیر دفاع پاکستان در مورد افغانستان


وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، پاکستان به جای این‎که از روسیه می‎خواهد که پروسه ثبات در افغانستان را رهبری کند، باید خود از حمایت تروریستان دست بکشد.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان روز دوشنبه در جریان ملاقات با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه این خواست را مطرح نموده، از ابتکار روسیه به خاطر تحکیم ثبات در افغانستان حمایت کرد.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"به جای آنکه وزیر دفاع پاکستان از روسیه همچو امیدها داشته باشد، باید به تروریستان در قلمرو خود جا نداده، برای شان آموزش ندهند، آن‎ها را تسلیح نکرده و به افغانستان اعزام نکنند. به جای همچو درخواست‎ها، وزیر دفاع پاکستان تعهد کند که دیگر در افغانستان مداخله نکرده، از تروریستان حمایت نمی‎کنند."

وزیری: به تروریستان در قلمرو خود جا نداده، برای شان آموزش ندهند، آن‎ها را تسلیح نکرده و به افغانستان اعزام نکنند.
وزیری: به تروریستان در قلمرو خود جا نداده، برای شان آموزش ندهند، آن‎ها را تسلیح نکرده و به افغانستان اعزام نکنند.

به گفته جنرال دولت وزیری تا زمانی‎که پاکستان از حمایت تروریستان دست نکشد، تامین صلح در افغانستان بادشواری مواجه خواهد بود.

نصرالله ستانکزی کارشناس امور سیاسی و حقوقی این درخواست وزیر دفاع پاکستان را از روسیه، مداخله سریع در امور افغانستان خوانده می‎گوید:

" این مداخله در امور داخلی کشوریست که خود دولت دارد. یک کشور سومی، کشور چهارمی را به مداخله در امور آن تشویق می‎کند. دیگر این‎که پاکستانی ها می‎خواهند پروسه صلح افغانستان را بیشتر از این هم مشکل بسازند."

قبل از این تعدادی از نظامیان امریکایی به شمول وزیر دفاع آن کشور روسیه را به تجهیز طالبان متهم کرده‎اند. اما روسیه ادعای این‎که به طالبان اسلحه می‎دهد را رد کرده گفته‎است، هدف از تماس‎های این کشور با طالبان تشویق آن‎ها برای پیوستن با پروسه صلح افغانستان است.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه اظهارت اخیر جیمز متیس وزیر دفاع امریکا را در این زمینه بی اساس و غیر مسلکی خوانده‎است.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان در یک مصاحبه با رادیو آزادی گفته‎است، وی به روس‎ها گفته‎است اگر از علایق شان با طالبان برای تخریب استفاده کنند، آتش آن از طریق کشورهای آسیای میانه به روسیه هم خواهد رسید.

روسیه تا اکنون سه اجلاس را در مورد افغانستان تدویر کرده‎است که در اجلاس نخست آن از افغانستان دعوت نشده بود و باعث عکس العمل شدید حکومت افغانستان شد.

XS
SM
MD
LG