لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

موگرینی: گفتگوها در مورد عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا متوقف نشده‌اند


نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و پالیسی امنیتی می‌گوید، گفتگو در باره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا کاملاً متوقف نشده‌است.

قبل از اظهارات دیروز فدرکا موگرینی، وزرای خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در شهر والتا پاتخت کشور مالتا در مورد عضویت ترکیه به این اتحادیه اجلاسی را برگزار کرده بودند.

آن‌ها در این نشست دروازه‌های اتحادیه اروپا را به روی انقره باز نگهداشتند.

این در حالیست که مناقشات لفظی بین انقره و برخی کشور‌های اتحادیه اروپا از چندین ماه به این سو، جریان دارد.

نشست وزرای خارجه کشور‌های اتحادیه اروپا در زمانی برگزار می‌شود که برخی کشور‌های این اتحادیه تقاضا کردند که بحث روی عضویت احتمالی ترکیه در اتحادیه اروپا متوقف گردد.

اما فدرکا موگرینی نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و پالیسی امنیتی دیروز بعد از نشست وزرای خارجه این اتحادیه در مالتا گفت:

فدرکا موگرینی نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و پالیسی امنیتی
فدرکا موگرینی نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و پالیسی امنیتی

"پروسه عضویت به تعویق نه افتاده و یا متوقف نشده، بلکه ادامه دارد. باید شما بدانید که در حال حاضر روی آ غاز مرحله جدید مذاکرات کار نمی‌کنیم. دوم اینکه، برای ترکیه شرایط عضویت در این اتحادیه معلوم بوده و در مورد آن خوب می‌داند."

نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در مالتا در حالی برگزار می‌شود که همه پرسی در ۱۶ م ماه اپریل در ترکیه برگزار شد و بر اساس آن صلاحیت‌های رئیس جمهور اردوغان بیشتر گردید.

ضمناً رئیس جمهور ترکیه در این اواخر بر چند کشور اتحادیه اروپا انتقاد شدید کرد و برخی از این کشور‌ها را با نازی‌ها تشبیه نمود.

پیش از این، ترکیه ماه مارچ سال گذشته یک موافقتنامه را با اتحادیه اروپا به امضا رساند.

بر اساس این موافقتنامه، اتحادیه اروپا، پروسه عضویت این‌کشور را با اروپا تسریع می بخشید و به اتباع ترکیه بدون ویزه اجازه سفر به کشورهای اتحادیه اروپا می‌داد.

طبق این موافقتنامه انقره در بدل جلوگیری از ورود دسته جمعی پناهجویان به کشور‌های اروپایی، کمک میلیاردها دالر اتحادیه اروپا را بدست می‌آورد.

اما رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و دیگر مقام‌های ترکیه به تکرار از فسخ این موافقتنامه هشدار داده‌اند. زیرا به گفته آن‌ها در پروسه عضویت این‌کشور به اتحادیه اروپا هیچگونه پیشرفتی به میان نیآمده‌است.

XS
SM
MD
LG