لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

صنعت قالین افغانی در آقچه با رکود مواجه شده‌است


آقچه یک شهر کوچک صنعتی است که قالین آن شهرت جهانی دارد.

در آقچه قالین‌های سنتی "چوب رنگ" همچون فیل پای، المه گل و انواع قالین‌های سرخ رنگ دیگر نیز بافته می‌شوند.

بازاریابی قالین که در چند سال قبل در این شهر رونق بیشتر یافته و بازار خوبی کسب کرده بود، یک بار دیگر به دلایل ناامنی‌ها، با رکود مواجه شده‌است.

شماری از قالین بافان در آقچه می‌گویند، حکومت برای رشد صنعت قالین هیچ کاری انجام نداده وسقوط این صنعت در این شهر دور از تصور نیست.

حاجی امام نظر یکتن از فروشندگان قالین در مارکیت قالین فروشی آقمراد بای در شهر آقچه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"قبلاً از ولایات هرات، جلال آباد، کابل و مزارشریف تاجران قالین بخاطر خرید به آقچه می‌آمدند حالا که ناامنی شده کسی آمده نمی‌تواند وبازار قالین رو به سقوط شده، اگر ما قالین را به پاکستان روان بکنیم هم چندان فایده نمی‌کند خرچ و کرایه راه زیاد می‌شود."

محمد ابراهیم یکتن دیگر از قالین فروشان شهر آقچه علت عمده سقوط قالین بافی را در این شهر نبود امنیت، نبود بازار مناسب و عدم حمایت دولت از این حرفه می‌داند.

وی می‌گوید، قالین آقچه از شهرت زیادی برخوردار بود و بیشتر مشتریان اش خارجی‌ها بودند.

وی افزود:

" از اینکه فروش نیست بسیاری از کسبه کاران بافتن قالین را بس کرده و پشت دیگر کارها رفته اند و ما که چند نفر تاجر باقی مانده‌ایم در روزهای بازار دست به الاشه نشسته‌ایم."

تاجران و قالین بافان می‌گویند، تا زمانیکه مقام‌های حکومتی صنعت قالین بافی و دیگر صنایع را حمایت نکنند و نیز زمینه‌های بازاریابی را برای آنان فراهم ننمایند، صنایع دستی هیچ وقت رشد نخواهد کرد.

حاجی باز محمد امینی شاروال آقچه نیز با کسبه کاران قالین هم نظر است و می‌گوید، واردات و صادرات قالین‌های ماشینی از ایران، ترکیه و پاکستان قالین بافی دستی را در این شهر با رکود مواجه کرده‌است.

به گفته شاروال آقچه اگر جلو واردات قالین‌های ماشینی از خارج به داخل افغانستان از سوی مقامات مرکزی گرفته نشود تا یک سال دیگر قالین دست بافت آقچه از این هم بیشتر با رکود مواجه خواهد شد.

باز محمد امینی شاروال آقچه
باز محمد امینی شاروال آقچه

وی گفت:

" ناامنی و کم توجهی مرکز، هر دو دست را یکی کرده بازار قالین را سرد ساخته است. تا جلو واردات قالین‌های خارجی بی‌کیفیت و ارزان گرفته نشود، قالین شهر ما رونق پیدا نمی‌کند و در این مورد ما تلاش‌های خود را با مرکز داریم. امیدوار هستیم تا در این قسمت توجه بیشتر شود."

به گفته مسئولان محلی، در حال حاضر در بازار آقچه قالین‌های ماشینی ایرانی و ترکی جای قالین‌های وطنی را گرفته‌است، اما قالین‌های آقچه در بازار جهانی هنوز هم شهرت خوبی دارد.

به باور آن‌ها، به دلیل بالا بودن قیمت قالین آقچه بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تا از قالین‌های ماشینی به جای فرش وطنی در خانه های شان استفاده نمایند.

گزارش عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG