لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

نگرانی کمیسیون حقوق بشر از کشته شدن ۲۱۰ کودک ظرف ۳ ماه در افغانستان


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش ۱۷درصدی تلفات کودکان در این‌کشور می‌گوید، کشته شدن اطفال در درگیری‌ها، پیامد‌های ناگواری در پی خواهد داشت.

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی از طرف‌های درگیر جنگ خواست تا در جریان منازعه قوانین بین‌المللی را به گونه جدی مراعات کنند.

وی گفت:

"خواست ما از دولت افغانستان این است که از تمام حقوق بشری شهروندان این‌کشور به خصوص اطفال و زنان به صورت همه جانبه پاسداری بکند چرا که این وظیفه اساسی دولت است و همچنان از تمام طرفین درگیر جنگ خواست ما این‌است که قوانین جنگی و بشر دوستانه بین‌المللی را رعایت و تطبیق کنند چون این قوانین هیچگاهی به طرفین درگیر اجازه نمی‌دهد که افراد ملکی را مورد هدف قرار دهد."

مریم عطایی سخنگوی دفتر حمایه اطفال در افغانستان یا سیف د چلدرن نیز با ابراز نگرانی از تلفات اطفال در این کشور می‌گوید که اگر به مصونیت آنان توجه نشود افغانستان با یک فاجعه بزرگ روبرو خواهد شد.

وی افزود:

"اگر حکومت کوشش نکند که این درگیری‌ها پایان پیدا کند و گروه‌های مخالف مسلح کوشش نکنند که اطفال مصون نگهداشته شوند ما به یک فاجعه بزرگی روبرو خواهیم شد و ما بیشتر کودکان را از دست خواهیم داد، کودکان که آینده این‌کشور اند و دیگر امیدوار به آینده که کودکان آن را تشکیل می‌دهند نخواهیم بود."

خانم عطایی افزود که اطفال همواره قربانی جنگ در افغانستان بوده و از جوانب مختلف آسیب دیده‌اند که به گفته وی قابل قبول نمی‌باشد.

این در حالیست که دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که در سه ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی ۷۱۵ فرد ملکی کشته و ۱۴۶۶ تن دیگر در این‌کشور زخمی شده‌اند که از این جمله ۷۳۵ آن طفل می‌باشند که ۲۱۰ تن کشته و ۵۲۵ نفر زخمی شده‌اند.

به اساس معلومات دفتر حمایه اطفال در افغانستان، این رقم در مقایسه با سه ماه اخیر سال گذشته که در آن حدود ۲۰۰ طفل کشته و در حدود ۵۰۰ زخمی شده بود افزایش ۱۷درصدی تلفات اطفال در سه ماه سال‌جاری را نشان می‌دهد.

درگیری‌ها، انفجارها، حملات انتحاری و گروهی به عنوان عوامل اصلی تلفات ملکی به خصوص اطفال در افغانستان خوانده شده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که به نیروهای امنیتی افغان گفته شده تا در جریان درگیری با مخالفین مسلح متوجه افراد ملکی باشند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در این مورد می‌گوید:

"مخالفین حکومت افغانستان در میان مردم در قشلاق در دهات و در جا‌های که مردم عام بود باش دارند در آنجاها موضع‌گیری می‌کنند و از آن‌ها منحیث سپر استفاده می‌کنند یا انتحار می‌کنند و یا انفجار می‌کنند و یا مین می‌مانند این‌ها باعث تلفات ملکی می‌شوند ما کاملاً مخالف این هستیم و کوشش داریم که به هر شکل مانع تلفات ملکی شویم."

طالبان تا هنوز در این باره ابراز نظر نکرده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر و دفتر حمایه اطفال در افغانستان می‌گویند، در صورتیکه اطفال افغان کشته، زخمی و یا هم مورد تهدید قرار گیرند این کشور هرگز نمی‌تواند شاهد رشد و پیشرفت دوامدار باشد.

مسئولین حکومتی می‌گویند که آنان هرگز طرفدار جنگ و تلفات ملکی به ویژه اطفال نبوده و متعهد هستند تا برای بهبود وضعیت با نهادهای بین‌المللی به صورت جدی همکاری کنند.

آرزو غیاثی

مرتبط

XS
SM
MD
LG